На головну Написати лист



«Консультації» влади з громадськістю: що ж відбувається насправді?..

Днів десять тому (а саме 17 січня) вирішив поцікавитися деякими документами, щодо яких у поточному місяці було анонсовано проведення консультацій влади з громадськістю. Анонс офіційний - на урядовому сайті «Громадянське суспільство і влада»: документ «Громадські обговорення у січні 2013 р.» у рубриці «Консультації з громадськістю: Анонси на місяць» [1].

Перелік цілком конкретний - у вигляді таблиці з усіма необхідними даними:

  • Питання (проект рішення), яке планується винести на обговорення
  • Заходи, які заплановані в рамках обговорення
  • Орієнтовні дати проведення заходів
  • Прізвище, ім’я, по батькові, посада, контактні дані відповідальної особи

Знайшов у таблиці деякі документи, які мене зацікавили. Вирішив відшукати самі документи там, де вони мали б бути відповідно до даних таблиці - на офіційних сайтах відповідних органів виконавчої влади. На жаль, із трьох обраних документів не вдалося віднайти жодного. Зателефонував за вказаними в таблиці телефонами - без особливих результатів.

Через десять днів (28 січня) повторно продивився ті ж сайти. Результати, як і слід було очікувати, виявилися невтішними. Практично нічого не змінилося і жодних «слідів» громадського обговорення обраних проектів актів виявити не вдалося. Повторно зателефонував відповідальним особам - замість інформації про хід та результати консультацій почув різноманітні аргументи щодо того, чому обговорення не відбулося.

Короткий звіт за наслідками цього своєрідного «мінімоніторингу» діяльності (чи імітації діяльності?) влади щодо консультацій з громадськістю подано нижче.

Документ 1:

Проект Концепції Загальнодержавної цільової програми розвитку промисловості на період до 2020 року

Обговорення проекту у розділі „Обговорення проектів документів” веб-сайту Мінекономрозвитку (http://www.me.gov.ua)

Протягом січня

Татаренко Юрій Михайлович,

головний спеціаліст управління розвитку промисловості департаменту промислової політики

тел.: (044) 246-34-07

17 січня: На сайті Мінекономрозвитку документ відшукати не вдалося ні у вказаному розділі, ні в інших рубриках [2]. За поданим у таблиці номером телефону відповідальний спеціаліст повідомив, що зараз триває «внутрішній процес» (чи то узгодження, чи то розроблення). Найближчим часом (до кінця січня) документ має з’явитися на сайті.

Натомість, упродовж січня вже мало відбутися громадське обговорення документу, що за даних обставин очевидно є неможливим.

28 січня: На сайті Мінекономрозвитку документ й далі відсутній. Той самий спеціаліст повідомив, що контрольний термін подання проекту перенесено на 20 лютого, і вже найближчими днями документ з’явиться на сайті. На жаль, факт перенесення ніяк не вплинув на зміст анонсу на сайті «Громадянське суспільство і влада», хоча, за логікою, у подібних випадках викладена там інформація мала б коригуватися.

Примітка: Пошуки в інтернеті дали взагалі несподіваний результат: у 2008 році Урядом була схвалена «Концепція проекту Загальнодержавної цільової економічної програми розвитку промисловості на період до 2017 року» [3]. Сайт ліквідованого Мінпромполітики, крім згаданого розпорядження, містить [4] проекти ще двох документів з подібною назвою - проект ще однієї концепції і навіть проект закону про затвердження програми. Наскільки можна зрозуміти, ці проекти так і не стали нормативними актами. Але ж затверджену Урядом концепцію ніхто не відміняв - розпорядження досі має статус чинного! Для чого тоді взагалі нова концепція, якщо є стара, яка, щоправда, так і не стала програмою? Зараз, нібито, ще не 2017 рік, тож попередня концепція певно ще не вичерпала себе. Чи концепція нової програми, назва якої відрізняється лишень відсутністю слова «економічна», буде про щось інше?..

Документ 2:

Проект рішення обласної ради „Про затвердження схеми планування території Кіровоградської області” Обговорення на веб-сайті облдержадміністрації

(www.kr-admin.gov.ua)

Протягом січня Кулікова В. В.,

директор департаменту регіонального розвитку, містобудування та архітектури облдержадміністрації

тел.: (0522) 24-66-77

17 січня: На сайті облдержадміністрації жодних згадок про документ немає. Так само не вдалося знайти документ ні на сайті облради, ні на сайті Департаменту регіонального розвитку, містобудування та архітектури. Слід зауважити, що пошук на сайтах обласної ради та обласної адміністрації є проблемним через відсутність функції пошуку як такої. Показово також, що останнє оновлення рубрики «Плануємо обговорити» розділу «Громадські обговорення» датується 5 липня минулого року (!).

За вказаним у анонсі номером телефону заступник директора департаменту повідомила, що проект рішення облради про затвердження схеми планування території області буде на сайті у цю п’ятницю, а сама схема відповідно до законодавства громадському обговоренню не підлягає. Навколо правомірності останнього твердження, за бажання, можна розгорнути дискусію, однак предмет такої дискусії виходить за рамки цієї статті.

28 січня: На сайті обласної ради (а не обласної адміністрації!) дійсно є проект рішення [5], але зміст першого його пункту примушує засумніватися у тому, що сама Схема планування території області проходила хоч якесь громадське обговорення:

«1. Затвердити Схему планування території Кіровоградської області згідно з додатком, який має гриф обмеження доступу “Для службового користування”.

То навіщо тоді було анонсувати громадське обговорення через урядовий сайт? Аргумент, що предметом обговорення є цілком технічний проект рішення (з чотирьох пунктів) про затвердження Схеми, не може вважатися серйозним. Та й ніяке обговорення на сайті облдержадміністрації досі не відбувається - рубрика «Плануємо обговорити» без змін.

Нічого нового не змогли мені сказати про хід та результати обговорення й посадові особи Департаменту регіонального розвитку, містобудування та архітектури - спочатку попросили зателефонувати через півгодини, а потім лише підтвердили, що предметом обговорення дійсно є вищезгаданий проект рішення облради і що результатів обговорення на сайті облдержадміністрації немає, бо… ніхто крім мене не телефонував.

Документ 3:

Схема планування території Полтавської області

Розширене засідання архітектурно-містобудівної ради за участю громадськості

22 січня

Петрук Юрій Олександрович,

начальник управління містобудування та архітектури облдержадміністрації

тел.: (0532) 56-12-71

17 січня: На сайті облдержадміністрації є розділ «Консультації з громадськістю», однак ні там, ні в інших рубриках документ не було знайдено. Немає його й в затвердженому орієнтовному плані консультацій з громадськістю на 2013 рік [6].

За вказаним номером телефону завідувач сектором управління повідомила, що до 22 січня має завершитись робота над документом (документ має свою специфіку і містить інформацію обмеженого доступу, тому зараз розробник виокремлює ті його частини, які можна оприлюднювати [7]). Анонсоване розширене засідання архітектурно-містобудівної ради, за словами представника ОДА, 22 січня не відбудеться (?), а саме оприлюднення документу відбудеться на сайті ОДА вже десь після 22-го січня.

28 січня: на сайті обладміністрації документу досі немає. В управлінні містобудування та архітектури повідомили, що ще на минулому тижні в ОДА було передано документ та лист про його розміщення на сайті. Причини, через які проект досі не оприлюднено, є чисто технічними - велика кількість графіки.

Слід зауважити, що саме у цьому випадку спілкування з керівництвом управління вийшло найконструктивнішим, а реакція посадовців на мою зацікавленість - найбільш предметною. А тому будемо сподіватися, що документ таки дійсно незадовго з’явиться на сайті ОДА.

Узагальнюючи, можна констатувати, що в результаті цього своєрідного тесту (принаймні, у описаних вище випадках) було виявлено приклади формального чи навіть безвідповідального ставлення органів виконавчої влади до консультацій з громадськістю.

Інформація про консультації у жодному із випадків не підтвердилася, повідомлення про консультації на офіційному урядовому сайті «Громадянське суспільство і влада» не відповідали дійсності, а реальний перебіг подій виявився цілком іншим від анонсованого.

До речі, урядова постанова «Про забезпечення участі громадськості у формуванні та реалізації державної політики» (від 03.11.2010 р. № 996) певним чином регулює порядок дій органів влади з проведення консультацій з громадськістю:

17. Орган виконавчої влади для проведення електронних консультацій з громадськістю розміщує на урядовому веб-сайті “Громадянське суспільство і влада” та на своєму офіційному веб-сайті:

інформаційне повідомлення про проведення публічного громадського обговорення;

текст проекту акта, винесеного на обговорення;

електронну адресу для надсилання пропозицій та зауважень і номер телефону, за яким надаються консультації з питання, що винесено на публічне громадське обговорення….

18. Публічне громадське обговорення розпочинається з дня оприлюднення інформаційного повідомлення про його проведення.

Строк проведення публічного громадського обговорення визначається органом виконавчої влади і повинен становити не менш як один місяць….

21. Результати публічного громадського обговорення в обов’язковому порядку орган виконавчої влади доводить до відома громадськості шляхом оприлюднення на своєму офіційному веб-сайті та в інший прийнятний спосіб не пізніше, ніж через два тижні після його закінчення.

У цитованому витязі мною підкреслено ті норми, які в усіх розглянутих вище випадках було грубо порушено. Залишається дочекатися завершення терміну оприлюднення результатів обговорення, щоби переконатися, що також не будуть дотримані вимоги пункту 21 - хоча вже зараз це можна впевнено спрогнозувати.

Звертає на себе увагу той факт, що згадана постанова № 996 не встановлює жодної (!) відповідальності органів виконавчої влади за невиконання її вимог.

То чи слід очікувати іншого стану справ? І чи консультується насправді влада з громадськістю?! Висновок напрошується…

Чи можливо щось змінити? На наше переконання, безумовно можливо, було б бажання і - як зараз прийнято говорити - політична воля. Що можна рекомендувати вже зараз:

Уряду: вдосконалити постанову № 996 (ще краще - увесь комплекс нормативних документів щодо громадської участі): чітко ідентифікувати типи/види документів, які підлягають обов’язковим консультаціям (розширити й впорядкувати їх перелік); детальніше виписати процедуру, яка зможе забезпечити насправді ефективні консультації; і, насамкінець, передбачити відповідальність чиновників - і в тому разі, якщо документи, що підлягають консультаціям, не було винесено на громадський розгляд, і у випадку недотримання встановлених процедур.

Громадськості: ініціювати (як варіант - через Раду голів громадських рад при Кабміні) підвищення уваги до процесу консультацій з громадськістю, запровадити громадський моніторинг діяльності органів виконавчої влади у цьому процесі, надавати публічності фактам формального підходу та порушенням законодавства, а також кращим практикам (якщо такі є), спонукати Уряд до виконання викладених вище рекомендацій.

Справжня активність громадськості, вчинення системного публічного тиску на Уряд доволі швидко дозволять зрозуміти щирість намірів влади радитися з громадою.

Якщо ж послідовно йти цим шляхом, то настане момент, коли консультації з громадськістю перетворяться нарешті із словосполучення, яке викликає іронічну посмішку, на реальний механізм участі громадянського суспільства у розробленні та реалізації державної політики .

Ігор Абрам‘юк
17-28.01.2013

[1] http://civic.kmu.gov.ua/consult_mvc_kmu/news/article/show/1325

[2] скріншоти усіх сайтів, що згадуються далі, зроблено та збережено станом на 12:00 17.01.2013

[3] розпорядження КМУ від 09.07.2008 № 947-р (http://search.ligazakon.ua/l_doc2.nsf/link1/KR080947.html, http://zakon1.rada.gov.ua/laws/show/947-2008-%D1%80

[4] http://industry.kmu.gov.ua/industry/control/uk/publish/category?cat_id=57966

[5] http://www.oblrada.kirovograd.ua/Rish_proj/

[6] скачати документ можна звідси: http://www.adm-pl.gov.ua/data/upload/publication/main/ua/16842/plan_konsult_2013_final.zip

[7] варто звернути увагу на те, що у сусідніх областях підходи до одного й того ж документу суттєво різняться!

Коментарi:

  1. Автор:

    Полтавська ОДА, як я й прогнозував, виклала на сайті шостий том Схеми планування території області та декілька карт, правда в не надто читабельному форматі
    (див. тут: http://www.adm-pl.gov.ua/main/publication/content/19988.htm).
    А що ж Кіровоградська ОДА? - невже схема планування Кіровоградщини (на відміну від сусідньої Полтавщини) дійсно має підстави класифікуватися як “ДСК” у повному обсязі?..

Новини

2015-04-09
Обговорення проекту Закону України щодо розпорядження земельними ділянками.

2015-03-25
“Про землю”

2015-03-17
Законопроекти для повного проведення реформи у сфері децентралізації.

2015-03-16
З Хмельницького розпочався процес обговорення впровадження в життя Закону «Про добровільне об‘єднання територіальних громад».

2015-03-11
Методичне забезпечення формування спроможних територіальних громад.

Опитування

Ваше відношення до купівлі-продажу земель с/г призначення

  • Торгівля землею не припустима. (54.0%, 76 по голосам)
  • Купвля-продаж виключно громадянам України не більше 50 га. на особу. (28.0%, 40 по голосам)
  • Купвля-продаж фізичним та юридичним особам без обмежень. (10.0%, 14 по голосам)
  • Купвля-продаж виключно громадянам України без обмежень. (8.0%, 11 по голосам)

Загалом проголосувало: 141

Загрузка ... Загрузка ...
© 2009 Інститут громадянського суспільства
Україна, м. Київ, 01103 бул. Дружби народів, 22, кім.21
Тел: (+38044) 529-73-94