На головну Написати лист



Законопроект „Про всеукраїнський референдум”: позитив та негатив

6 квітня цього року у Верховній Раді України було зареєстровано за № 6278 проект „Про Всеукраїнський референдум”. У пояснювальній записці до цього законопроекту зазначається, що його розроблено з метою врегулювання правовідносин, пов’язаних із ініціюванням, призначенням (проголошенням), підготовкою та проведенням всеукраїнського референдуму у відповідності з Конституцією України, усунення невідповідності Закону України “Про всеукраїнський та місцеві референдуми” Конституції України, створення реальної можливості втілення рішень, прийнятих на всеукраїнському референдумі.

Законопроект визначає для кожного виду референдуму - конституційного, ратифікаційного, законодавчого та загального всеукраїнського референдуму окрему процедуру.

Великим позитивом законопроекту є те, що за народною ініціативою можуть бути проведені всеукраїнський референдум щодо прийняття нової редакції Конституції України (здійснено установчу владу Українського народу), законодавчий референдум, у тому числі з метою скасовування окремих законів України.

Відповідно до ч. 1 і 3 ст. 60 законопроекту, рішення всеукраїнського референдуму за народною ініціативою є остаточним і не потребує затвердження або схвалення Верховною Радою України чи будь-якими іншими органами державної влади України, а нова редакція Конституції України, яка схвалена на всеукраїнському референдумі, набирає чинності з дня офіційного опублікування результатів всеукраїнського референдуму .

Поруч з вищенаведеним позитивом, законопроект містить й низку негативних положень. Зокрема, пропонується абсолютно невиправдана процедура проведення конституційного референдуму в два етапи. „Рішення  всеукраїнського референдуму щодо необхідності прийняття нової редакції Конституції України є підставою для ініціювання всеукраїнського референдуму щодо схвалення нової редакції Конституції України” - зазначається у ч. 2 ст. 15 законопроекту. По-перше, законопроект не визначає суб’єкта, наділеного правом ініціювати з’ясування волі народу, а по-друге, ухвалення нової редакції Конституції України розтягнеться у часі та виллється в немалі кошти. Здається абсурдним з’ясовувати волю народу, не пропонуючи конкретну альтернативу чинному Основному Закону.

Уявімо собі таку ситуацію. Проводиться референдум, результати якого засвідчують волю народу щодо необхідності прийняття нової редакції Конституції України. Далі проводиться ще один всеукраїнський референдум щодо схвалення нової редакції Конституції України, текст якої не схвалюється українським народом. Виходить, що потрачено багато часу, купу грошей, а результату немає.

Тому, нами вбачається, що доцільніше на референдум виносити певний варіант нової редакції Конституції і отримувати результати волевиявлення українського народу. Навіть, якщо запропонований варіант Конституції не отримає народної підтримки, то це, принаймні, буде удвічі дешевше.

Законопроект містить низку й інших недоліків, які, на наш погляд, можуть бути усунуті при подальшому доопрацюванні. Наприклад, у ч. 2 ст. 30 фігурує термін „перший фінансовий звіт ініціативної групи з проведення всеукраїнського референдуму про використання коштів фонду всеукраїнського референдуму”. Хто визначає форму такого звіту та чи подається другий звіт, залишається невідомим.

Приємно відзначити, що на момент розміщення цієї статті, на сайті Верховної Ради України зареєстровано законопроект на заміну раніше поданого, який врахував наші зауваження.

Врублевський Олександр, юрист-аналітик проекту

Новини

2015-04-09
Обговорення проекту Закону України щодо розпорядження земельними ділянками.

2015-03-25
“Про землю”

2015-03-17
Законопроекти для повного проведення реформи у сфері децентралізації.

2015-03-16
З Хмельницького розпочався процес обговорення впровадження в життя Закону «Про добровільне об‘єднання територіальних громад».

2015-03-11
Методичне забезпечення формування спроможних територіальних громад.

Опитування

Ваше відношення до купівлі-продажу земель с/г призначення

  • Торгівля землею не припустима. (54.0%, 76 по голосам)
  • Купвля-продаж виключно громадянам України не більше 50 га. на особу. (28.0%, 40 по голосам)
  • Купвля-продаж фізичним та юридичним особам без обмежень. (10.0%, 14 по голосам)
  • Купвля-продаж виключно громадянам України без обмежень. (8.0%, 11 по голосам)

Загалом проголосувало: 141

Загрузка ... Загрузка ...
© 2009 Інститут громадянського суспільства
Україна, м. Київ, 01103 бул. Дружби народів, 22, кім.21
Тел: (+38044) 529-73-94