На головну Написати лист



Харків: дискусії і безальтернативність реформи.

30 вересня в місті Харків, за ініціативи Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України, пройшов круглий стіл «Реформа місцевого самоврядування та територіальної організації влади: баланс інтересів територіальних громад, державної влади, громадського сектору та бізнесу». Це вже третій із запланованих візитів до представників регіонів з метою почути та врахувати їх погляд на питання децентралізації влади. Зустріч проходила в харківському національному університеті міського господарства імені О.М. Бекетова за участі студентів і викладачів закладу, що готує основу для управлінських команд майбутнього.

У заході особисто взяв участь Перший заступник Міністра регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України В’ячеслав Негода, Анатолій Ткачук, радник Віце-прем’єр-міністра з регіонального розвитку України, Директор Інституту громадянського суспільства Юрій Ганущак, Радник Міністра регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства.

Міністерство взяло курс на те, щоб більше співпрацювати з громадськістю та експертами. Саме завдяки цьому і з’явилась Концепція реформування місцевого самоврядування, прийнято закон «Про співробітництво територіальних громад». Підготовано проект нової редакції «Про місцеве самоврядування», проект закону «Про добровільне об’єднання територіальних громад». «Ми фактично підготували проект внесення змін до Конституції в частині децентралізації влади та місцевого самоврядування. На 90% ці пропозиції ввійшли до проекту змін Президента»
Зміни до Конституції мають дозволити врегулювати питання адміністративно-територіального устрою, статусу місцевих держадміністрацій, який зараз не дає основи для створення місцевого самоврядування.

Погодились учасники, що успішність децентралізації залежить і від необхідності врегулювати питання місцевих виборів, необхідності розумно підійти до місцевих референдумів. посилити відповідальність всіх органів влади у частині прийняття їхніх рішень. «Спочатку прийняття змін до Конституції прогнозувались до травня, далі до квітня, але ми тепер бачимо, що це зробити вже тільки новообрана Верховна Рада.. Якщо цих змін не буде прийнято – неможливо буде приступити до фактичного проведення реформи в 2015, а проведення нових місцевих виборів не матиме значення, - стверджує В’ячеслав Негода, Перший заступник Міністра регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства.

Після окреслення макроситуації з реформою учасники перейшли до обговорення питань і роботи в групах за представництвом.
Представники групи бізнесу висловили незадоволення від співпраці із Міністерством Фінансів, у частині погодження пропозицій змін до податкового та бюджетного законодавства та отримали запевнення урядовців у готовності підтримати цю комунікацію в особливих питаннях в які впирається питання децентралізації влади. Підприємці закликали розібратися з питанням взаємодії платників податків на звичайній системі оподаткування з платниками  єдиного податку або спрощеного, надати більше часу чи просвіти у питанні на електронний рівень документообігу, надати виправдану аргументацію та справедливі умови впровадження податку на прибуток. Заставило присутніх задуматись і питання що робити з підприємствами, які проводять виробництво в одному регіоні, а бізнес реєструють в іншому – особливо в Києві? Чи не варто закріпити в законодавстві забезпечення певної кількості коштів за територіями, там де знаходиться виробництво?
Обговорювали учасники і необхідність змін до бюджетного кодексу. Бюджет нового року не повинен формуватися на старій податковій основі і на старих міжбюджетних відносинах. «Нами запропоновані зміни до податкового кодексу і внесено зміни до бюджетного кодексу» -повідомив В’ячеслав Негода. Ці проекти дають можливість органам самоорганізації населення самим формувати свої бюджети, відміняється поняття кошиків, закріплюються конкретні податки, конкретні відрахування. Ті територіальні громади, які приймуть рішення про об’єднання, першими отримають право формувати свої бюджети самостійно. Зміни до Бюджетного та Податкового кодексу ще потребують уточнення, саме тому представники міністерства надіються не тільки на підтримку ВР, але й на підтримку на місцях, в органах місцевого самоврядування.


Податок на нерухомість та податок на землю у всіх цивілізованих країнах є основним у бюджетоутворенні місцевих бюджетів. В рамках децентралізації фінансів мінрегіон запропонував зміни до бюджетного кодексу, які мають зробити цю норму реальністю. Однак це питання додало градусу дискусії. Учасники групи місцевого самоврядування закликали забезпечити можливість градуювання податку по типах і забезпечити обговорення варіантів податку. «Будь-який п
одаток повинен бути відчутним. Тільки починаючи із конкретної цифри ви відчуєте зворотній зв’язок, - зауважує Юрій Ганущак, - а от видатки до соціального фонду плануються із державного бюджету». В цьому контексті учасники піднімали питання і еластичності акцизів, відповідальності за дороги, підвищення дорожнього збору і відновлення техоглядів як вимоги Єврокомісії та ще одного джерела наповнення місцевого бюджету.

У ході дискусії постало питання що означатиме децентралізація для втілення принципу представництва на центральному рівні. «Якщо це впроваджувати у великих містах, то, мабуть, варто повернутися до системи, коли ці два або три депутати, які відповідають за представництва округів ще також мали більш-менш вільні кошти для вдоволення певних потреб свого виборчого округу, - висловлюють думку експерти, - ці два або три депутата, які представляють округ мають спільно відповідати кошти. Це буде збільшувати відповідальність, дисциплінувати їх». Уже в проекті Конституції закладена у нас норма, що обласна і районна ради мають мати представництво громад. Тобто від кожної громади мінімум 1 депутат має бути, але очевидно, де великі громади, там їх потрібно більше.

Попри те, що багато речей ще потребують узгодження, пропонується створити достатньо симетричну і логічна система, на кожному рівні якої є представницький орган і є виконавчий орган місцевого самоврядування, але вони не будуть тепер пересікатися повноваженнями, і як наслідок, не буде колізії безвідповідальності. Обласний рівень не буде жорстко втручатися у справи громади чи району. В цій системі делеговані повноваження переносяться на рівень району і вони працюватимуть переважно на свої доходи. Виконавчим ж органом в обласній раді має бути професійно підібраний аполітичний колектив.


Представники групи неурядових організацій запевнили, що в області є потенціал організацій перебрати виконання частини функцій держави на себе, але є потреба у більшій довірі, меншій регуляції і документального спрощення процедур роботи організацій з державним сектором.


Урядовці та експерти закликали і надалі надсилати конкретні пропозиції до уряду і запевнили, що напрацювання представницьких груп знайдуть своє відображення в процесі реалізації реформи в конкретних документах і нормативних актах уряду та парламенту. Учасники дискусії висловили розуміння безальтернативності потреби в реформі, подякували за діалог та закликали урядовців з Києва більше часу проводити саме у такій формі спілкування.

У результаті запровадження децентралізації влади, ми маємо отримати інструментарій для покращення життя людини у кожному населеному пункті, сформувати ефективну владу, яка має відзначатися тим, що на кожному рівні територіального устрою має мати достатні повноваження для цього рівня, достатні ресурси, відповідальність за законність своїх дій. Громади мають стати компетентними у колі питань, що визначають їх розвиток. Якщо це відбудеться, то вони будуть мати і ресурси, і можливості для їх реалізації. - підсумував Анатолій Ткачук.

Захід відбувся за підтримки Швейцарсько-українського проекту «Підтримка децентралізації в Україні DESPRO, МФ “Відродження», Європейської Бізнес-асоціації, Інституту громадянського суспільства, Громадської організації «Разом» та харківського видання публічно-правової сфери «Фактор»

Відео канал: https://www.youtube.com/channel/UCnF2UbR8flOqCkuf9ema84g/playlists

Новини

2015-04-09
Обговорення проекту Закону України щодо розпорядження земельними ділянками.

2015-03-25
“Про землю”

2015-03-17
Законопроекти для повного проведення реформи у сфері децентралізації.

2015-03-16
З Хмельницького розпочався процес обговорення впровадження в життя Закону «Про добровільне об‘єднання територіальних громад».

2015-03-11
Методичне забезпечення формування спроможних територіальних громад.

Опитування

Ваше відношення до купівлі-продажу земель с/г призначення

  • Торгівля землею не припустима. (54.0%, 76 по голосам)
  • Купвля-продаж виключно громадянам України не більше 50 га. на особу. (28.0%, 40 по голосам)
  • Купвля-продаж фізичним та юридичним особам без обмежень. (10.0%, 14 по голосам)
  • Купвля-продаж виключно громадянам України без обмежень. (8.0%, 11 по голосам)

Загалом проголосувало: 141

Загрузка ... Загрузка ...
© 2009 Інститут громадянського суспільства
Україна, м. Київ, 01103 бул. Дружби народів, 22, кім.21
Тел: (+38044) 529-73-94