На головну Написати лист



ОГЛЯД І АНАЛІЗ ВАЖЛИВИХ ПУБЛІКАЦІЙ У НАЦІОНАЛЬНИХ ТА РЕГІОНАЛЬНИХ ЗАСОБАХ МАСОВОЇ ІНФОРМАЦІЇ З ПИТАНЬ ДЕЦЕНТРАЛІЗАЦІЇ, МІСЦЕВОГО/РЕГІОНАЛЬНОГО РОЗВИТКУ

Протягом четвертого кварталу 2013 року та на початку 2014 року в українських ЗМІ було досить багато публікацій, що стосувались проблем регіонального розвитку, державної регіональної політики та осмислення проблем міжрегіональних суперечностей.

Можна виділити два великих масиви публікацій:

Перший - офіційні коментарі Президента та урядовців і політиків від правлячої більшості. В цих публікаціях в основному повторювались тези про модернізацію державної регіональної політики, її наближення до європейських стандартів, важливості впровадження Державного фонду регіонального розвитку.

Другий - аналітичні розвідки та матеріали незалежних експертів, економістів, колишніх урядовців щодо проблем у регіональному розвитку і посилення міжрегіональних суперечностей особливо на фоні стрімкого поглиблення політичної кризи від кінця листопада 2013 року.

Особливо тут варто звернути увагу на зміну акцентів у таких публікаціях. Відтепер у багатьох публікаціях в режимі інфографіка автори намагаються показати реальну ситуацію з перетоком бюджетних ресурсів між українськими регіонами та залежністю таких перетоків від політичного керівництва держави. Також аналізуються зміни структури регіональних економік і їх вразливість до зовнішніх впливів. У цих публікаціях Донбас починає характеризуватись уже не як основний донор українського бюджету, не як регіони , «що всіх годує», а навпаки - найбільший реципієнт бюджетних ресурсів.

Взагалі публікації у ЗМІ щодо міжрегіональних проблем за останні місяці стали більш політично вмотивованими і такими, що показують вразливість державної регіональної політики нинішньої влади новим викликам.

Деякі, найбільш типові публікації на ці теми приведені у таблиці.

Таблиця. Перелік та короткий зміст деяких публікацій у сфер ДРП та РР

Назва, дата Текст публікацій Посилання
1. «Віктор Янукович: Діяльність Державного фонду регіонального розвитку сприятиме розвитку комунального господарства» 16.10.2013 15:36 Державний фонд регіонального розвитку повинен запрацювати на повну потужність у 2014 році. Про це Президент України Віктор Янукович сказав під час виїзного засідання Ради регіонів у Борисполі Київської області.

«Він повинен запрацювати на повну потужність вже в наступному році. Я переконаний - як тільки запрацює цей фонд, у нас багато проблем зникне», - сказав Глава держави.

Президент підкреслив, що Державний фонд регіонального розвитку повинен стати важливим джерелом акумулювання коштів на розвиток комунального господарства. За його словами, щоб посилити роль регіонів у модернізації комунального господарства, буде продовжуватись децентралізація системи міжбюджетних відносин.

На переконання Віктора Януковича, вирішити таке завдання лише за рахунок державного та місцевих бюджетів неможливо. «Урядовці разом із керівниками регіонів мають створити всі умови для залучення до цього процесу міжнародних фінансових організацій, приватних інвесторів, у тому числі на умовах державно-приватного партнерства», - сказав Президент.

Прес-служба Президента України:

http://www.president.gov.ua/news/29138.htm

2. «Бюджетний комітет має відстояти Фонд регіонального розвитку, - Канівець» 09.10.2013   16:03 У 2014-му році при фінансуванні Державного фонду регіонального розвитку Кабмін має дотримуватись бюджетного законодавства - передбачити не менше 1% від доходів загального фонду держбюджету, а це приблизно 3,5 млрд. гривень.

Про це на брифінгу у Верховній Раді заявив голова підкомітету бюджетного підтримки регіонального розвитку Олег Канівець.

«Згідно бюджетного законодавства в країні з 2012-го року працює Державний фонд регіонального розвитку. Але, нажаль, Бюджетний кодекс, в якому зазначено, що фінансування цього фонду має бути не менше 1 % від загального фонду держбюджету, вже другий рік поспіль не виконується. Чому? Тому що фонд передбачає автоматичний й прозорий механізм розподілу коштів. А це не в інтересах Кабміну. Урядовці звикли до ручного управління бюджетними коштами, їм зручно тримати регіони на гачку різних субвенцій. Але субвенції не повинні «з’їдати» кошти, які мають бути передбачені на Фонд регіонального розвитку», - зазначає Олег Канівець.

Говорячи про невиконання бюджетного законодавства, парламентар наводить цифри.

«У 2012 році замість 1% доходів загального фонду держбюджету - а це 3,2 млрд гривень, - на фонд регіонального розвитку, за пропозицією уряду, передбачено лише 1,641 млрд. Але і цю цифру не було профінансовано в повному обсязі, а лише на 60%. У 2013 році бюджетне законодавство знову не виконується й на фонд затверджується лише 0,3% - 0,99 млрд. Але цю цифру до кінця 2013 року виконають не більше ніж на 0,5 млрд. Виходячи з цього, думаю, що у 2014-му на фонд регіонального розвитку уряд може передбачити ще менше цифру, і ця цифра відповідатиме цифрі виконання у попередні роки», - переконаний нардеп.

Відтак, Канівець, як голова підкомітету регіонального розвитку, наполягає, що Бюджетний комітет, при розгляді Бюджету на 2014 рік, на фінансування Державного фонду регіонального розвитку повинен залишити контрольну цифру - 3,5 млрд. гривень.

http://pohlyad.com/news/n/26099
Аналітичні статті щодо проблем ДРП та регіонального розвитку
3. Державна регіональна політика в Україні: від декларацій до регіонального розвитку

Анатолій Ткачук, Колін Меддок, Ольга Мрінська, Юрій Третяк 8 листопада, 20:35

Загальний огляд стану ДРП та розкриті питання:

Навіщо потрібна регіональна політика?

Еволюція регіональної політики

Національна економіка

Динаміка розвитку регіонів України

Типізація та макрорайонування для цілей ДРП

Соціоментальні розбіжності та соціальний капітал

Законодавство

Реалізація державної регіональної політики

Стратегічне планування

Фінансування політики регіонального розвитку

Моніторинг і оцінка

Статистика

Комунікації

Політична воля до змін

Перспективи ДРП в Україні

http://gazeta.dt.ua/internal/derzhavna-regionalna-politika-v-ukrayini-vid-deklaraciy-do-regionalnogo-rozvitku-_.html
4.
Володимир Лановий: Уряд розвалив країну

Дмитро Тузов, для ЕП - Понеділок, 23 грудня 2013

Уряд розвалив країну, триває деградація соціальних систем, знижується чисельність населення, ширяться хвороби. Країна перетворюється на клоаку. Це підстава для вилучення таких урядовців, скасування їх повноважень.

Ми сподівалися, що президентська посада є гарантією контролю за ефективністю роботи влади. Однак уряд порушує законодавство, а президент захищає уряд.

Я сподівався, що фінансова неспроможність нашого керівництва, яке веде до повного розвалу фінансової і кредитної систем, платежів, зарплат, до фактичного дефолту, призведе до усвідомлення, що вони ні на що неспроможні. Навіть не здатні оплатити, скажімо, освітлення в будинку уряду.

http://www.epravda.com.ua/publications/2013/12/23/411365/
5. 28.01.14 17:57

ЗОНА ПРОЕДАНИЯ. КТО КОГО КОРМИТ В УКРАИНЕ
Только шесть областей Украины могли бы прожить на самообеспечении. Остальные получают из госбюджета больше, чем отдают

За первые полгода 2013-го Донецкая область получила из госбюджета на 9,2 млрд. грн. ассигнований, дотаций и субвенций больше, чем в него заплатила. Итог - 25-е место общего рейтинга из двадцати шести. Больше платежей из бюджета пришлось только на долю Киева - более 11 млрд. (26-е место). А вот Львовская область оказалась на шестой позиции: по итогам полугодия она перечислила в госбюджет на 356 млн. грн. больше, чем из него получила. Впрочем, это далеко не рекорд. Лучшее бюджетное сальдо среди всех регионов продемонстрировала Харьковская область - за шесть месяцев отсюда в бюджет поступило почти 7 млрд грн чистыми.

http://censor.net.ua/resonance/268512/zona_proedaniya_kto_kogo_kormit_v_ukraine
6. Пришло время бюджетной федерализации Украины

Богдан Данилишин - Понедельник, 17 декабря 2012, 17:25

..Тотальна дотаційність місцевих бюджетів України ставить під сумнів ефективність чинної системи фінансового вирівнювання. Дотація фінансового вирівнювання надається понад 90% всіх бюджетів в Україні…

..Регіональна структура дотаційності регіонів виглядає ще більш загрозливо. Так, у 2010 (2011) році частка дотацій збільшилася у структурі доходів більшості регіонів, сягнувши рекордних значень у Закарпатській, Тернопільській та Волинській областях - 72,3% (78%), 71,9% (84,9%) та 71,1% (75,8%) відповідно…

..Найбільш залежними від трансфертів з держбюджету, як і в попередні роки, були місцеві бюджети Волинської, Закарпатської та Тернопільської областей, де частка трансфертів у загальному обсязі доходів перевищила 70%.

Ще в одинадцяти регіонах трансферти становили 60-70% усіх отриманих місцевими бюджетами доходів, тоді як у 2010 році таких було дев’ять. Самодостатніми можна вважати лише місцеві бюджети міста Києва і Дніпропетровської області, в доходах яких питома вага трансфертів становила 25,2% і 37,1% відповідно…

http://www.epravda.com.ua/rus/columns/2012/12/17/351286/
7. Дефицит бюджета - источник взяток

30.01.2014 |

Кто был должен больше всех?

Увы, на примере предприятий Луганской (уровень расчетов 21%),  Днепропетровской  (26%),  Одесской  (26%), Донецкой (25%) областей, а также Киева (23%) и Севастополя (29%) мы опять видим результат управления «по-донецки».

Кроме того, в октябре 2013г. Госказначейство задолжало  местным советам Донецкой области 1,3 млрд. грн. Сумы  недополучили  около  19  млн., Тернополь - 7 млн. Одесса  -  более  20 млн. грн.

В результате  в областных центрах Украины и городах областного подчинения осенью 2013г. перестали финансироваться расходы фондов социального страхования, выплаты «детских денег» и т.п. А также были полностью парализованы работы по благоустройству:  ремонты  тротуаров, крыш, дорог, детских садов и пр.

http://nikorupciji.org/2014/01/30/defytsyt-byudzheta-ystochnyk-vzyatok/
8. Сьогодні прийнятий бюджет не розвитку, а проїдання!

Оксана ЯнишевскаяГород Николаев

23 января 2014 17:56

депутатами Миколаївської обласної ради був прийнятий бюджет на 2014 рік, який, мабуть, правильніше було б назвати бюджетом проїдання, оскільки на економічний розвиток регіону припадає лише 0.04%, в той час як більше 97% усього бюджету заплановано витратити на заходи соціального спрямування.

Уявіть, на програму стабілізації та соціально-економічного розвитку територій заплановано виділити 730 тисяч гривень, а на підтримку малого та середнього підприємництва - ще 430 тисяч. Таким чином, на економічний розвиток регіону майже з трьохмільярдного бюджету виділено лише трохи більше мільйону гривень, що складає 0.04%.

http://news.pn/ru/money/95401
9. Бюджет-2014: назад в…УРСР (?!)

Наталія Білоусова

9 січня, 2014

«День» зібрав думки провідних фахівців шести галузей щодо проекту закону, який парламентарі планують розглянути 16 січня

..у бюджеті паралельно відведенастаття про так звану дотацію «вирівнювання» фінансування регіонів. На неї дадуть 63 мільярда гривень. Розподіл цих міжбюджетних трансфертів непрозорий і не рівномірний. На Вінницьку область пропонують направити 1,25 мільярда гривень, Донецьку - 1,235 мільярда гривень, Луганську - 1,077 мільярда гривень і Львівську - 1,358 мільярда гривень. Київ не отримує взагалі жодної копійки з цієї статті! Натомість у нього забирають половину податку доходу з фізичних осіб. Інші області отримують менше мільярда: Київська - 431 мільйон гривень, Кіровоградська - 538 мільйонів. Цю фінансову нерівномірність дотування регіонів не можна пояснити якимись специфічними і зрозумілими аргументами…  Інститут міста О.Сергієнко

http://www.day.kiev.ua/uk/article/ekonomika/byudzhet-2014-nazad-vursr
10. Бюджет: проблеми “на місцях”

Андрій Мельник

25.12.2013.

Одночасно з негараздами у сфері державних фінансів на центральному рівні в дуже складному стані знаходяться місцеві бюджети. Оскільки статистики та публічних оцінок їх стану небагато, спробуємо розібратися - що ж насправді відбувається безпосередньо “на місцях”…

При цьому найбільші обсяги заборгованості із повернення позик зафіксовано у Чернігівській - 105,7 млн. грн., Київській - 109,1 млн. грн., Донецькій - 122,8 млн. грн., Харківській - 136,1 млн. грн., Івано-Франківській - 166,1 млн. грн., Луганській - 242,9 млн. грн. областях та у Києві - 753,2 млн. грн. Загальний обсяг заборгованості по Україні становить 2467,2 млн. грн.

І якщо доходи Києва або Донецької області, в принципі, дозволяють повернути позики, то щодо можливостей Івано-Франківської області все не так просто.

Варіантів для таких областей обмаль. Основний спосіб - надання субсидій. У випадку з Івано-Франківською областю дотації у загальному обсягу доходів місцевих бюджетів становлять більше 40%.

http://real-economy.com.ua/publication/22/59209.html
11. Влада збирається всі гроші ділити в Києві

26-12-2013, 14:55

Центральна влада сама розподілятиме гроші між регіонами ще найближчі 10-15 років. Саме стільки часу уряд України не збирається відмовлятись від централізованої підготовки регіональних бюджетів, оскільки зробити це раніше, мовляв, неможливо. http://ua-ekonomist.com/5054-vlada-zbirayetsya-vs-grosh-dliti-v-kiyev.html
12. Аналіз бюджету Миколаївської області на 2014 рік

23.01.2014

Бюджет Миколаївської області на перший погляд виглядає краще, ніж бюджет України, принаймні тому, що, на відміну від загальнодержавного…

Профіцит бюджету… Бальзам на душу економіста. За всі роки незалежності лише двічі держбюджет нашої країни був профіцитним, навіть для розвинутих країн світу профіцит бюджету це свято. Відповідно, або Миколаївська область - взірець для світової економіки, або так потрібно планувати, щоб баланс зійшовся.

В першу чергу, цікаво подивитися, звідки з’являться 3 мільярда гривень.

http://nikvesti.com/articles/49018
13. Донецкая область получит больше всего дотаций в 2014 году

21 января 2014, 13:33

Донбассу пообещали более пяти миллиардов гривен.

Донецкая область будет самым дотационным регионом в 2014 году и получит на миллиард гривен больше, чем любая другая область

http://economics.lb.ua/state/2014/01/21/252460_donetskaya_oblast_poluchit_bolshe.html
14. ЗАВДАННЯ ДЛЯ НОВОГО УРЯДУ ЩОДО РЕГІОНАЛЬНОЇ ПОЛІТИКИ. ПОРАДИ ФАХІВЦЯ

13:33

12.12.2012

Політемігрант і екс-міністр економіки України Богдан Данилишин

… Особливу увагу привертають тенденції податкових надходжень у Донецькій області та їх взаємозв’язок із місцевими бюджетами. Так, у 2008 році у Донецькій області було мобілізовано на 7 561,6 млн. грн. більше, ніж розподілено через місцеві бюджети. У 2009 році перевищення обсягів податкових надходжень, зібраних на її території, над обсягами перерозподілу фінансових ресурсів через місцеві бюджети вже було незначним, а тому “регіоном-донором” того року її можна було вважати тільки умовно. А вже у 2010 році, за даними ДПА України, через місцеві бюджети Донецької області було перерозподілено на 5 864,58 млн. грн. більше, ніж зібрано усіх податків, тобто коефіцієнт співвідношення зазначених показників становив 0,59, що відповідає рівню Івано-Франківської області і є нижчим за показники Вінницької та Волинської областей, які традиційно вважаються реципієнтами фінансової допомоги…
.. Україна має звернути особливу увагу на розвиток депресивних регіонів та малих міст.

http://ubr.ua/uk/finances/macroeconomics-ukraine/zavdannia-dlia-novogo-uriadu-shodo-regonalno-poltiki-poradi-fahvcia-197031
15. Держбюджет-2014 - дежавю “покращення”?!

5

Олександр Слобожан 27 грудня 2013, 19:50

Аналіз законопроекту про державний бюджет на 2014 р. у частині місцевих бюджетів і міжбюджетних відносин приводить до висновку про ілюзорність покращення в цій сфері. В проекті головного кошторису країни збереглася несприятлива тенденція останніх років щодо щорічного недофінансування делегованих державою місцевому самоврядуванню повноважень (освіти, охорони здоров’я, соціального захисту, спорту тощо). http://gazeta.dt.ua/finances/derzhbyudzhet-2014-dezhavyu-pokraschennya-_.html
16. Планування місцевих бюджетів: паралельна реальність

Тетяна Дерун 29 листопада 2013, 19:45

Схематично проблеми бюджетного планування в Україні можна розподілити на такі групи: 1) відсутність прозорості бюджетного процесу; 2) низький рівень виконавчої дисципліни та низька якість нормативно-правової бази; 3) недосконалі механізми розрахунку дохідної бази бюджетів всіх рівнів; 4) неадекватні інструменти планування видатків. http://gazeta.dt.ua/finances/planuvannya-miscevih-byudzhetiv-paralelna-realnist-_.html
17. Асоціація міст України
18. 0.12.2013

Попередній аналіз проекту Закону України «Про Державний бюджет України на 2014 рік» в частині показників місцевих бюджетів та міжбюджетних відносин

законопроект № 3000 (доопрацьований), поданий Кабінетом Міністрів України 18.12.2013 р.

Проект Держбюджету на 2014 рік в частині місцевих бюджетів та міжбюджетних відносин якісно не відрізняється від Держбюджетів на 2011-2013 роки, але містить деякі позитиви.

http://www.auc.org.ua/news/poperednii-analiz-proektu-zakonu-ukraini-%C2%ABpro-derzhavnii-byudzhet-ukraini-na-2014-rik%C2%BB-v-chasti
19. 17.12.2013

Пропозиції щодо приведення до норм чинного законодавства рівня бюджетного забезпечення місцевого самоврядування у 2014 році

Асоціація міст України надіслала Міністру фінансів

Відповідно до Закону України «Про асоціації органів місцевого самоврядування» Асоціація міст України звернулася з проханням врахувати інтереси місцевого самоврядування під час підготовки проекту Закону України «Про Державний бюджет України на 2014 рік» пропозиції в частині:

http://auc.org.ua/news/propozitsii-shchodo-privedennya-do-norm-chinnogo-zakonodavstva-rivnya-byudzhetnogo-zabezpechenn
Новини

2015-04-09
Обговорення проекту Закону України щодо розпорядження земельними ділянками.

2015-03-25
“Про землю”

2015-03-17
Законопроекти для повного проведення реформи у сфері децентралізації.

2015-03-16
З Хмельницького розпочався процес обговорення впровадження в життя Закону «Про добровільне об‘єднання територіальних громад».

2015-03-11
Методичне забезпечення формування спроможних територіальних громад.

Опитування

Ваше відношення до купівлі-продажу земель с/г призначення

  • Торгівля землею не припустима. (54.0%, 76 по голосам)
  • Купвля-продаж виключно громадянам України не більше 50 га. на особу. (28.0%, 40 по голосам)
  • Купвля-продаж фізичним та юридичним особам без обмежень. (10.0%, 14 по голосам)
  • Купвля-продаж виключно громадянам України без обмежень. (8.0%, 11 по голосам)

Загалом проголосувало: 141

Загрузка ... Загрузка ...
© 2009 Інститут громадянського суспільства
Україна, м. Київ, 01103 бул. Дружби народів, 22, кім.21
Тел: (+38044) 529-73-94