На головну Написати лист



Регіональний розвиток? (23.03.13)

22.03.2013 у місті Києві в рамках міжнародної конференції, присвяченої проблемам регіональної освіти відбулось засідання секції, присвяченої регіональному розвиткові України та можливостям, що відкриваються у цій сфері завдяки початку роботи нового проекту ЄС, спрямованого на підтримку регіонального розвитку.

Ключову доповідь щодо стану справ у регіональному розвитку зробила пані Олена Ніжник, директор департаменту міністерства економічного розвитку України.

Із слайдів, що були показані підчас доповіді можна було побачити певні тенденції:

1) асиметрії регіонального розвитку в Україні продовжують наростати, так за останні роки 6 регіонів наростили свою частку у валовій доданій вартості (ВДВ)  до 55% від 50% , як це було раніше.

2) Місто Київ за всіма показниками значно випереджає у розвитку усі інші регіони, зокрема на Київ припадає 48,8%% усіх прямих іноземних інвестицій (ПІІ) в Україні.

3) Різниця за показником ПІІ між областями зросла до 154 разів! Ще 5 років тому різниця була 74 рази.

4) Різко зростають диспропорції у зарплаті: якщо в 2001 році регіони за цим показником були дуже близькі, то тепер різниця досить велика. З 2010 року Донецька область пішла у відрив дуже сильно.

5) Відбувається швидке знелюднення сільських територій (і це при тому, що скорочується і населення міст!)

Фактично за останні роки, не зважаючи на купу заяв про «реформу управління регіональним розвитком», «про запровадження нової регіональної політики» реально у формування та реалізації державної регіональної політики нічого не змінюється.

Сподівання, які покладались на створення Державного фонду регіонального розвитку не виправдались. Адже запровадивши ДФРР у 2012 році, в бюджеті 2013 року не має передбаченої Бюджетним кодексом відповідної суми фонду (замість 3,4 млрд. грн. формально присутні близько 1-го мільярда, але їх призначення взагалі викликає подив і не відповідає нормам Бюджетного кодексу).

Субвенції капітального характеру, які передбачені поза ДФРР розподіляються на політичному принципі, а не на об’єктивних підходах (зокрема субвенція на соціально-економічний розвиток окремих територій).

Не зважаючи на те, що діяльність кожного міністерства впливає на розвиток та ситуацію в регіонах, узгодження та координування секторальних політик не відбувається.

В минулому році Уряд прийняв рішення про створення Міжвідомчої комісії з регіонального розвитку, яка б мала виконувати певні координаційні функції, проте досі персональний склад комісії не створено і вона ще жодного разу не засідала.

Отже сьогодні у сфері планування, координування та реалізації регіонального розвитку Україна відійшла навіть від позицій трьохрічної давнини.

Обговорення, яке відбулось в рамках цього засідання висвітлило, ще кілька важливих тем: угоди регіонального розвитку між регіоном та урядом не працюють; стратегії регіонального розвитку областей не реалізовуються через відсутність їх планів реалізації та реального прогнозованого фінансування; стратегія регіонального розвитку України 2006 року уже не відповідає потребам часу і підлягає перегляду; досі відсутня стратегія розвитку України, як держави і на цьому фоні діяльність владних інститутів носять хаотичний характер.

В принципі значну частину цих проблем уже можна було б зняти, якби було ухвалено низку актів, що випливали з Концепції державної регіональної політики, яка була підготовлена ще у 2008 році. Протягом 2008-09 років було підготовлено і проект закону «Про засади державної регіональної політики», який встановлював нову ієрархію планувальних документів у сфері регіонального розвитку, містив механізми координації секторальних політик на національному рівні, та координацію зусиль та ресурсів для реалізації політики розвитку на регіональному рівні, а також містив правила щодо створення ДФРР та фінансування за рахунок його коштів проектів регіонального розвитку. На жаль, ні уряд Тимошенко, ні уряд Азарова не спромоглися впровадити ці нові для України, але стандартні для Європи правила політики регіонального розвитку.

От тепер ми знову говоримо про необхідність запровадження таких правил, оскільки ручний режим управління регіональним розвиток фактично перетворився на ієрархічну піраміду фінансування своїх близьких та «вдячних», витрачання коштів на будівництво об’єктів, які у майбутньому будуть вимагати коштів на їх додаткове утримання.

Правда новою інформацією, що прозвучала на цьому засіданні стало повідомлення, що ЄС відкриває конкурсне фінансування проектів регіонального розвитку на загальну суму в 20 млн. євро. Якщо це вдасться запустити за європейськими механізмами, ми маємо побачити нову якість проектів регіонального розвитку, що в свою чергу пришвидшить крах об’єктного підходу до розвитку, який орієнтується не на вирішення проблеми, а на будівництво об’єкта.

А. Ткачук 23.03.13

Comments are closed.

Новини

2015-04-09
Обговорення проекту Закону України щодо розпорядження земельними ділянками.

2015-03-25
“Про землю”

2015-03-17
Законопроекти для повного проведення реформи у сфері децентралізації.

2015-03-16
З Хмельницького розпочався процес обговорення впровадження в життя Закону «Про добровільне об‘єднання територіальних громад».

2015-03-11
Методичне забезпечення формування спроможних територіальних громад.

Опитування

Ваше відношення до купівлі-продажу земель с/г призначення

  • Торгівля землею не припустима. (54.0%, 76 по голосам)
  • Купвля-продаж виключно громадянам України не більше 50 га. на особу. (28.0%, 40 по голосам)
  • Купвля-продаж фізичним та юридичним особам без обмежень. (10.0%, 14 по голосам)
  • Купвля-продаж виключно громадянам України без обмежень. (8.0%, 11 по голосам)

Загалом проголосувало: 141

Загрузка ... Загрузка ...
© 2009 Інститут громадянського суспільства
Україна, м. Київ, 01103 бул. Дружби народів, 22, кім.21
Тел: (+38044) 529-73-94