На головну Написати лист



Порівняльна таблиця змін до Конституції (з поясненнями)

Проект від 0411

Чинний текст

Текст зі змінами

Пояснення

Стаття 85. До повноважень Верховної Ради України належить:

28) дострокове припинення повноважень Верховної Ради Автономної Республіки Крим за наявності висновку Конституційного Суду України про порушення нею Конституції України або законів України; призначення позачергових виборів до Верховної Ради Автономної Республіки Крим;

29) утворення і ліквідація районів, встановлення і зміна меж районів і міст, віднесення населених пунктів до категорії міст, найменування і перейменування населених пунктів і районів;

30) призначення чергових та позачергових виборів до органів місцевого самоврядування;

Стаття 92. Виключно законами України визначаються:

13) територіальний устрій України;

16) статус столиці України; спеціальний статус інших міст;

Стаття 106. Президент України:

21) приймає у разі необхідності рішення про введення в Україні або в окремих її місцевостях надзвичайного стану, а також оголошує у разі необхідності окремі місцевості України зонами надзвичайної екологічної ситуації - з наступним затвердженням цих рішень Верховною Радою України;

Стаття 118. Виконавчу владу в областях і районах, містах Києві та Севастополі здійснюють місцеві державні адміністрації.

Особливості здійснення виконавчої влади у містах Києві та Севастополі визначаються окремими законами України.

Склад місцевих державних адміністрацій формують голови місцевих державних адміністрацій.

Голови місцевих державних адміністрацій призначаються на посаду і звільняються з посади Президентом України за поданням Кабінету Міністрів України.

Голови місцевих державних адміністрацій при здійсненні своїх повноважень відповідальні перед Президентом України і Кабінетом Міністрів України, підзвітні та підконтрольні органам виконавчої влади вищого рівня.

Місцеві державні адміністрації підзвітні і підконтрольні радам у частині повноважень, делегованих їм відповідними районними чи обласними радами.

Місцеві державні адміністрації підзвітні і підконтрольні органам виконавчої влади вищого рівня.

Рішення голів місцевих державних адміністрацій, що суперечать Конституції та законам України, іншим актам законодавства України, можуть бути відповідно до закону скасовані Президентом України або головою місцевої державної адміністрації вищого рівня.

Обласна чи районна рада може висловити недовіру голові відповідної місцевої державної адміністрації, на підставі чого Президент України приймає рішення і дає обґрунтовану відповідь.

Якщо недовіру голові районної чи обласної державної адміністрації висловили дві третини депутатів від складу відповідної ради, Президент України приймає рішення про відставку голови місцевої державної адміністрації.

Стаття 119. Місцеві державні адміністрації на відповідній території забезпечують:

1) виконання Конституції та законів України, актів Президента України, Кабінету Міністрів України, інших органів виконавчої влади;

2) законність і правопорядок; додержання прав і свобод громадян;

3) виконання державних і регіональних програм соціально-економічного та культурного розвитку, програм охорони довкілля, а в місцях компактного проживання корінних народів і національних меншин - також програм їх національно-культурного розвитку;

4) підготовку та виконання відповідних обласних і районних бюджетів;

5) звіт про виконання відповідних бюджетів та програм;

6) взаємодію з органами місцевого самоврядування;

7) реалізацію інших наданих державою, а також делегованих відповідними радами повноважень.

Стаття 121. Прокуратура України становить єдину систему, на яку покладаються:

5) нагляд за додержанням прав і свобод людини і громадянина, додержанням законів з цих питань органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими і службовими особами.

Розділ IX
ТЕРИТОРІАЛЬНИЙ УСТРІЙ УКРАЇНИ

Стаття 132. Територіальний устрій України грунтується на засадах єдності та цілісності державної території, поєднання централізації і децентралізації у здійсненні державної влади, збалансованості і соціально-економічного розвитку регіонів, з урахуванням їх історичних, економічних, екологічних, географічних і демографічних особливостей, етнічних і культурних традицій.

Стаття 133. Систему адміністративно-територіального устрою України складають: Автономна Республіка Крим, області, райони, міста, райони в містах, селища і села.

До складу України входять: Автономна Республіка Крим, Вінницька, Волинська, Дніпропетровська, Донецька, Житомирська, Закарпатська, Запорізька, Івано-Франківська, Київська, Кіровоградська, Луганська, Львівська, Миколаївська, Одеська, Полтавська, Рівненська, Сумська, Тернопільська, Харківська, Херсонська, Хмельницька, Черкаська, Чернівецька, Чернігівська області, міста Київ та Севастополь.

Міста Київ та Севастополь мають спеціальний статус, який визначається законами України.

Розділ XI
МІСЦЕВЕ САМОВРЯДУВАННЯ

Стаття 140. Місцеве самоврядування є правом територіальної громади - жителів села чи добровільного об’єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища та міста - самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.

Особливості здійснення місцевого самоврядування в містах Києві та Севастополі визначаються окремими законами України.

Місцеве самоврядування здійснюється територіальною громадою в порядку, встановленому законом, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування: сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи.

Органами місцевого самоврядування, що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ та міст, є районні та обласні ради.

Питання організації управління районами в містах належить до компетенції міських рад.

Сільські, селищні, міські ради можуть дозволяти за ініціативою жителів створювати будинкові, вуличні, квартальні та інші органи самоорганізації населення і наділяти їх частиною власної компетенції, фінансів, майна.

Стаття 141. До складу сільської, селищної, міської ради входять депутати, які обираються жителями села, селища, міста на основі загального, рівного, прямого виборчого права шляхом таємного голосування строком на чотири роки.

Територіальні громади на основі загального, рівного, прямого виборчого права шляхом таємного голосування обирають строком на п’ять років відповідно сільського, селищного та міського голову, який очолює виконавчий орган ради та головує на її засіданнях.

Чергові вибори сільських, селищних, міських, районних, обласних рад, сільських, селищних, міських голів відбуваються в останню неділю жовтня п’ятого року повноважень відповідної ради чи

відповідного голови, обраних на чергових виборах.

Статус голів, депутатів і виконавчих органів ради та їхні повноваження, порядок утворення, реорганізації, ліквідації визначаються законом.

Голова районної та голова обласної ради обираються відповідною радою і очолюють виконавчий апарат ради.

Стаття 142. Матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, земля, природні ресурси, що є у власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, а також об’єкти їхньої спільної власності, що перебувають в управлінні районних і обласних рад.

Територіальні громади сіл, селищ і міст можуть об’єднувати на договірних засадах об’єкти комунальної власності, а також кошти бюджетів для виконання спільних проектів або для спільного фінансування (утримання) комунальних підприємств, організацій і установ, створювати для цього відповідні органи і служби.

Держава бере участь у формуванні доходів бюджетів місцевого самоврядування, фінансово підтримує місцеве самоврядування. Витрати органів місцевого самоврядування, що виникли внаслідок рішень органів державної влади, компенсуються державою.

Стаття 143. Територіальні громади села, селища, міста безпосередньо або через утворені ними органи місцевого самоврядування управляють майном, що є в комунальній власності; затверджують програми соціально-економічного та культурного розвитку і контролюють їх виконання; затверджують бюджети відповідних адміністративно-територіальних одиниць і контролюють їх виконання; встановлюють місцеві податки і збори відповідно до закону; забезпечують проведення місцевих референдумів та реалізацію їх результатів; утворюють, реорганізовують та ліквідовують комунальні підприємства, організації і установи, а також здійснюють контроль за їх діяльністю; вирішують інші питання місцевого значення, віднесені законом до їхньої компетенції.

Обласні та районні ради затверджують програми соціально-економічного та культурного розвитку відповідних областей і районів та контролюють їх виконання; затверджують районні і обласні бюджети, які формуються з коштів державного бюджету для їх відповідного розподілу між територіальними громадами або для виконання спільних проектів та з коштів, залучених на договірних засадах з місцевих бюджетів для реалізації спільних соціально-економічних і культурних програм, та контролюють їх виконання; вирішують інші питання, віднесені законом до їхньої компетенції.

Органам місцевого самоврядування можуть надаватися законом окремі повноваження органів виконавчої влади. Держава фінансує здійснення цих повноважень у повному обсязі за рахунок коштів Державного бюджету України або шляхом віднесення до місцевого бюджету у встановленому законом порядку окремих загальнодержавних податків, передає органам місцевого самоврядування відповідні об’єкти державної власності.

Органи місцевого самоврядування з питань здійснення ними повноважень органів виконавчої влади підконтрольні відповідним органам виконавчої влади.

Стаття 144. Органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов’язковими до виконання на відповідній території.

Рішення органів місцевого самоврядування з мотивів їх невідповідності Конституції чи законам України зупиняються у встановленому законом порядку з одночасним зверненням до суду.

Стаття 85. До повноважень Верховної Ради України належить:

29) утворення і ліквідація адміністративно-територіальних одиниць, встановлення та зміна їхніх меж, віднесення поселень до категорії міст, найменування і перейменування поселень, громад і районів;

3. п.30) частини 1 Статті 85 виключити;

4. п 13) частини 1 Статті 92 викласти у такій редакції:

13) адміністративно-територіальний устрій України;

16) статус столиці України, спеціального округу Севастополь, спеціальний статус інших адміністративно-територіальних одиниць

6. у частині 1 статті 106 додати пп.21-1), 21-2) такого змісту:

«21-1) достроково припиняє повноваження Верховної Ради Автономної Республіки Крим України за наявності висновку Конституційного Суду України про порушення нею Конституції України або законів України; призначає позачергові вибори до Верховної Ради Автономної Республіки Крим;

21-2) достроково припиняє повноваження представницьких органів місцевого самоврядування за наявності рішення суду про порушення ними Конституції України або законів України, призначає позачергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів;

Стаття 118. Виконавчу владу в областях і районах, Києві та у спеціальному окрузі Севастополь здійснюють місцеві державні адміністрації.

Особливості здійснення виконавчої влади у Києві та у спеціальному окрузі Севастополь визначаються окремими законами України.

Голови місцевих державних адміністрацій призначаються на посаду за звільняються з посади Президентом України за поданням Кабінету Міністрів України на підставах та в порядку, визначеному законом.

Голови місцевих державних адміністрацій при здійсненні своїх повноважень відповідальні перед Президентом України, підзвітні та підконтрольні Кабінету Міністрів України.

Рішення голів місцевих державних адміністрацій, що суперечать Конституції та законам України, іншим актам законодавства України, можуть бути відповідно до закону скасовані Кабінетом Міністрів України.

Склад місцевих державних адміністрацій формують голови місцевих державних адміністрацій.

Порядок діяльності та взаємовідносини з центральними органами виконавчої та органами місцевого самоврядування визначаються законами.»

Стаття 119. Місцеві державні адміністрації на відповідній території забезпечують:

1) виконання Конституції та законів України, актів Президента України, Кабінету Міністрів України, інших органів виконавчої влади;

2) законність і правопорядок; додержання прав і свобод громадян;

3) виконання державних програм соціально-економічного та культурного розвитку, програм охорони довкілля, а в місцях компактного проживання корінних народів і національних меншин - також програм їх національно-культурного розвитку;

4)координацію діяльності територіальних органів центральних органів виконавчої влади;

5) контроль за законністю рішень органів та посадових осіб місцевого самоврядування;

6) взаємодію з органами місцевого самоврядування;

7) реалізацію інших, визначених законом повноважень.»

5) нагляд за додержанням прав і свобод людини і громадянина, додержанням законів з цих питань органами виконавчої влади.

10. Назву Розділу IX викласти у такій редакції:

Розділ IX АДМІНІСТРАТИВНО-ТЕРИТОРІАЛЬНИЙ УСТРІЙ УКРАЇНИ

Стаття 132. Адміністративно-територіальний устрій України ґрунтується на засадах єдності та цілісності державної території, поєднання централізації і децентралізації у здійсненні державної влади,
збалансованості і сталого соціально-економічного розвитку регіонів, з
урахуванням їх історичних, економічних, екологічних, географічних
і демографічних особливостей, етнічних і культурних традицій.

Стаття 133. Систему адміністративно-територіального устрою складають адміністративно-територіальні одиниці: регіони, райони, громади.

Умови та порядок утворення, ліквідації адміністративно-територіальних одиниць визначаються законом.

Регіонами в Україні є: Автономна Республіка Крим, Вінницька, Волинська, Дніпропетровська, Донецька, Житомирська, Закарпатська, Запорізька, Івано-Франківська, Київська, Кіровоградська, Луганська, Львівська, Миколаївська, Одеська, Полтавська, Рівненська, Сумська, Тернопільська, Харківська, Херсонська, Хмельницька, Черкаська, Чернівецька, Чернігівська області.

Статус та адміністративно-територіальний устрій міста Києва та спеціального округу Севастополя визначається окремими законами України.»

«Стаття 140. Місцеве самоврядування є правом і спроможністю жителів сільських, селищних, міських громад в межах Конституції і законів України самостійно вирішувати питання місцевого значення в інтересах місцевого населення.

Особливості здійснення місцевого самоврядування в Києві та у спеціальному окрузі Севастополь визначаються окремими законами України.

Місцеве самоврядування у громаді здійснюється в порядку, встановленому законом, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування: сільські, селищні, міські ради, їх виконавчі органи, сільські, селищні, міські голови.

Органами місцевого самоврядування, що представляють спільні інтереси сільських, селищних, міських громад є районні та обласні ради, їхні виконавчі органи.

За ініціативою жителів сільська, селищна, міська ради можуть створювати органи самоорганізації населення з наділенням їх частиною власної компетенції»

Стаття 141. До складу сільської, селищної, міської, районної, обласної ради входять депутати, які обираються жителями, що мають право голосу, відповідно сільської, селищної, міської громади, району, області на основі загального, рівного, прямого виборчого права шляхом таємного голосування.

Сільський, селищний, міський голова, який обирається на основі загального, рівного, прямого виборчого права шляхом таємного голосування очолює систему виконавчих органів відповідної ради.

Чергові вибори сільських, селищних, міських, районних, обласних рад, сільських, селищних, міських голів відбуваються в останню неділю жовтня п’ятого року повноважень відповідної ради чи відповідного голови, обраних на чергових виборах.

Сільські, селищні, міські голови, місцеві ради обрані на позачергових виборах, здійснюють свої повноваження до моменту набуття повноважень сільськими, селищними міськими головами, місцевими радами, обраних на чергових виборах.

Статус сільських, селищних, міських голів, депутатів місцевих рад та їхні повноваження; порядок утворення, реорганізації та ліквідації виконавчих органів місцевих рад, їхні повноваження визначаються законом.

Голова районної та голова обласної ради обираються відповідною радою і очолюють виконавчий апарат ради.

Стаття 142. Матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, земля, природні ресурси, що є у власності сільських, селищних, міських громад, а також об’єкти їхньої спільної власності, що перебувають в управлінні районних і обласних рад.

Сільські, селищні, міські громади можуть об’єднувати на договірних засадах об’єкти комунальної власності, а також кошти бюджетів для виконання спільних проектів або для спільного фінансування (утримання) комунальних підприємств, організацій і установ, створювати для цього відповідні підприємства і служби.

Держава бере участь у формуванні доходів місцевих бюджетів, фінансово підтримує місцеве самоврядування. Витрати органів місцевого самоврядування, що виникли внаслідок рішень органів державної влади, компенсуються державою.

Стаття 143. Органи місцевого самоврядування та їх посадові особи вирішують питання місцевого самоврядування віднесені законом до їх компетенції.

Виконавчим органам місцевих рад можуть надаватися законом окремі повноваження органів виконавчої влади, які реалізовуються ними в межах наданих їм для цього коштів Державного бюджету України, переданих органам місцевого самоврядування відповідних об’єктів державної власності.

Виконавчі органи місцевих рад з питань здійснення ними повноважень органів виконавчої влади, в межах встановлених законом, підконтрольні відповідним органам виконавчої влади.

Стаття 144. Органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, є обов’язковими до виконання на відповідній території.

Рішення органів місцевого самоврядування з мотивів їх невідповідності Конституції чи законам України зупиняються головами відповідних місцевих державних адміністрацій у встановленому законом порядку з одночасним зверненням до суду.

У випадках, передбачених законом, повноваження органів місцевого самоврядування можуть бути достроково припинені.

ПРИКІНЦЕВІ ТА ПЕРЕХІДНІ ПОЛОЖЕННЯ

1.Цей закон набирає чинності з __.

2. Провести чергові вибори до місцевих рад, сільських, селищних, міських, голів ___ .

3. Кабінету Міністрів України протягом трьох місяців з дня ухвалення цього Закону підготувати та внести на розгляд Верховної Ради України необхідні законопроекти, що випливають з цього Закону.

Передано до повноважень Президента

Застосовуються термін «адміністративно-територіальна одиниця»

Передано до повноважень Президента

Уточнення термінів

Севастополь не є містом, спеціальний статус можуть мати окремі території (Чорнобильська зона)

Повноваження, передані від Верховної Ради України

Перенесено далі, редакційна правка

Зменшуються суб’єктивні чинники

Голови районних адміністрацій отримують власні повноваження і тому не підпорядковані головам обласних державних адміністрацій (принцип деконцентрації влади)

Місцеве самоврядування та виконавча влада розділені

Голови МДА є номенклатурою уряду

Повноваження місцевого самоврядування та виконавчої влади розділені

Перенесено, редакційна правка

Зменшення зловживань

Регіональні програми виконуються виконавчими органами обласних рад МДА забезпечує виконання державних програм

Це компетенція виконавчих органів обласних та районних рад

Забезпечується зворотній зв’язок з органами виконавчої влади

Розділення повноважень місцевого самоврядування та виконавчої влади

Це повноваження в частині органів місцевого самоврядування перенесено до повноважень МДА

Додано слово «адміністративно-»

Вводиться поняття «адміністративно-територіальні одиниці», як складові АТУ

Редакційне уточнення

Севастополь не є містом

Приводиться у відповідність до Європейської Хартії місцевого самоврядування

Севастополь не є містом

Уточнення відповідно до термінології АТУ

Міські, сільські, селищні голови є органами місцевого самоврядування, тому що мають власну компетенцію

Райони в містах не є АТО, вони відносяться до органів самоорганізації

Редакційна правка

Голова входить до системи виконавчих органів місцевого самоврядування і за принципом розділення статусів представницьких та виконавчих органів не може головувати на засіданні ради

Забезпечується правонаступність органів самоврядування

Редакційна правка, дозволяє створювати виконавчі органи обласних та районних рад

Редакційна правка

Редакційна правка

При об’єднанні коштів окремий орган публічної влади не повинен створюватись, оскільки визначені законом повноваження залишаються за органами самоврядування

Повноваження органів місцевого самоврядування визначаються законом

Окремі повноваження органів виконавчої влади можуть надаватись тільки виконавчим органам місцевого самоврядування.

Контроль повинен бути регламентований в законі

Приведення у відповідність до інших статей Конституції

Новини

2015-04-09
Обговорення проекту Закону України щодо розпорядження земельними ділянками.

2015-03-25
“Про землю”

2015-03-17
Законопроекти для повного проведення реформи у сфері децентралізації.

2015-03-16
З Хмельницького розпочався процес обговорення впровадження в життя Закону «Про добровільне об‘єднання територіальних громад».

2015-03-11
Методичне забезпечення формування спроможних територіальних громад.

Опитування

Ваше відношення до купівлі-продажу земель с/г призначення

  • Торгівля землею не припустима. (54.0%, 76 по голосам)
  • Купвля-продаж виключно громадянам України не більше 50 га. на особу. (28.0%, 40 по голосам)
  • Купвля-продаж фізичним та юридичним особам без обмежень. (10.0%, 14 по голосам)
  • Купвля-продаж виключно громадянам України без обмежень. (8.0%, 11 по голосам)

Загалом проголосувало: 141

Загрузка ... Загрузка ...
© 2009 Інститут громадянського суспільства
Україна, м. Київ, 01103 бул. Дружби народів, 22, кім.21
Тел: (+38044) 529-73-94