На головну Написати лист



Аналіз проекту Закону про внесення змін до Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні” (щодо вдосконалення правового регулювання)

Мета законопроекту

Законопроект № 8309 має декларовану мету «покращення правового забезпечення діяльності органів місцевого самоврядування, усунення дублювання норм законодавчих актів, намагання повернути та зберегти за Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні» статус комплексного правового регулятора основних засад побудови і функціонування системи місцевого самоврядування в Україні.» Насправді йде мова про часткову ліквідацію недолугих змін, що були внесені до закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» 1 липня 2010 року Законом України № 2388-VI «Про внесення змін до деяких законів України щодо приведення їх у відповідність із Законом України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності».

Номер, дата реєстрації: 8309 від 30.03.2011
Сесія реєстрації: 8 сесія VI скликання
Суб’єкт законодавчої ініціативи: Народний депутат України
Ініціатор(и) законопроекту: Гордієнко С.В. VI скликання

Сінченко В.М. VI скликання

Подгорний С.П. VI скликання

Трайдук М.Ф. VI скликання

Головний комітет: Комітет з питань державного будівництва та місцевого самоврядування
Інші комітети: Комітет з питань правової політики
Комітет з питань промислової і регуляторної політики та підприємництва
Комітет з питань бюджету
Комітет з питань Регламенту, депутатської етики та забезпечення діяльності Верховної Ради України
Комітет з питань європейської інтеграції
Текст законопроекту та супровідні документи: Проект Закону 29.03.2011

Подання 29.03.2011

Пояснювальна записка 29.03.2011

Порівняльна таблиця 29.03.2011

Стан правового регулювання у сфері законопроекту

Правове регулювання порядку підготовки та прийняття рішень органами місцевого самоврядування визначається Законом «Про місцеве самоврядування в Україні». Відповідно до стаття 19 Конституції України, органи місцевого самоврядування діють в межах повноважень і у спосіб, визначені Конституцією та законами України. Відтак, якщо дія будь-якого закону поширюється на органи місцевого самоврядування, вони зобов’язані дотримуватись вимог такого закону. Це зокрема стосується і Закону «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» ( Відомості Верховної Ради України (ВВР), 2004, N 9, ст. 79 )

Відтак вказувати в низці статей закону «Про місцеве самоврядування в Україні» на дотримання органами місцевого самоврядування норм іншого чинного закону, зокрема Закону «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» є не доцільно і юридично не грамотно. Такі доповнення фактично створюють прецедент, що потрібно і посилання на масу інших законів, які мають дотримуватись у своїй діяльності органи місцевого самоврядування.

До ухвалення 1 липня 2010 року Законом України № 2388-VI змін до Закону «Про місцеве самоврядування в Україні» органи місцевого самоврядування в своїй діяльності, а саме при прийнятті актів регуляторного характеру дотримувались процедури, визначеної законом «Про засади державної регуляторної політики…», не зважаючи на те, що посилання на цей закон у законі про місцеве самоврядування були відсутні.

Історія змін

Зміни у закон про місцеве самоврядування, які викликали появу законопроекту №8309 від 30.03.2011 з’явились в результаті розгляду законопроекту 3277 від 08.10.2008, проте першоджерело змін знаходиться ще далі.

Перший раз законопроект з назвою «Про внесення змін до деяких законів України щодо приведення їх у відповідність із Законом України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» було внесено у Верховну Раду України Урядом В.Ф. Януковича за 0944 від 23.11.2007, але 15 квітня 2008 року він не набрав необхідної кількості голосів та був відхиленим.

Проте через деякий час законопроект, уже за номером 3277 від 08.10.2008 було внесено на розгляд Верховної Ради України народними депутатами Чечетовим М.В. та Королевською Н.Ю.

Головним науково-експертним управлінням Верховної Ради України до цього законопроекту були підготовлені суттєві зауваження в частині, що стосуються саме внесення змін до закону України «Про місцеве самоврядування» та предмету законопроекту, що розглядається в цій записці - №8309 від 30.03.2011: «3. Зміни до Закону України «Про місцеве самоврядування в України», на нашу думку, доцільно обмежити внесенням змін до ст. 59 цього Закону. Інші ж запропоновані проектом зміни не враховують, зокрема, тієї обставини, що при здійсненні відповідної діяльності органи місцевого самоврядування та їх посадові особи керуються всім масивом законодавчих актів України, а не лише Законом України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності».  Наприклад, це стосується пропозицій щодо окремого врахування вимог цього закону: визначенні порядку внесення місцевих ініціатив (зміни до ст. 9); затвердженні плану роботи сільської, селищної, міської ради та проведенні звіту про його виконання (зміни до ст. 26); затвердженні плану роботи районної та обласної ради (зміни до ст. 43); проведенні сесії ради (зміни до ст. 46); організації роботи постійних комісії ради (зміни до ст. 47);  оприлюдненні секретарем сільської, селищної, міської ради рішень ради (зміни до ст. 50); визначенні структури виконавчих органів сільської, селищної, міської, районної у місті ради (зміни до ст. 54); проведенні звіту голови районної, обласної, районної у місті ради (зміни до ст. 55);  організації діяльності виконавчого апарату районної, обласної ради (зміни до ст. 58).»

Аналогічне зауваження до проекту висловило і Головне юридичне управління Верховної Ради України.

Проте, після майже двох років перебування без руху, 1 липня 2010 року закон було ухвалено.

В результаті цього до закону «Про місцеве самоврядування було внесено низку змін», частина яких є просто юридично помилковими:

Наприклад, було внесено зміни до статті 9 Закону, яка регулює питання реалізації права громади на місцеві ініціативи:

«Стаття 9. Місцеві ініціативи

1. Члени територіальної громади мають право ініціювати розгляд у раді (в порядку місцевої ініціативи) будь-якого питання, віднесеного до відання місцевого самоврядування.

2. Порядок внесення місцевої ініціативи на розгляд ради визначається представницьким органом місцевого самоврядування або статутом територіальної громади з урахуванням вимог Закону України “Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності”[1]

Цікаво, як ініціатори місцевої ініціативи, а це є мешканці громади, мають оприлюднювати свою ініціативу та збирати до неї пропозиції, як того вимагає Закон «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності»? Якщо ж припустити, що місцева ініціатива стосуватиметься рішення, що може мати регуляторний характер, тоді рада беручи до розгляду місцеву ініціативу, виконує далі процедури, визначені вказаним законом про регуляторну політику і без такого припису. Після внесення цієї правки, фактично реалізації права на місцеву ініціативу стає практично не можливою.

Ще цікаві приклади фактичної юридичної помилки містяться і в інших змінах до закону, але найбільш показовими помилковими доповненнями є доповнення:

1) до статті 27: « Стаття 27. Повноваження у сфері соціально-економічного і культурного розвитку, планування та обліку

До відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать:

б) делеговані повноваження:

1) участь у здійсненні державної регуляторної політики в межах та у спосіб, встановлені Законом України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності»»

Виконком не отримує такого делегованого повноваження, як «здійснення державної регуляторної політики», виконком просто забезпечує виконання закону «Про засади державної регуляторної політики…» через дотримання, визначених законом принципів регулювання господарської діяльності та процедури розгляду і ухвалення місцевих нормативних актів.

2)   до статті 55

«Стаття 55. Голова районної, обласної, районної у місті ради

6. Голова районної, обласної, районної у місті ради:

17) звітує перед радою про свою діяльність не менше одного разу на рік, в тому числі про здійснення державної регуляторної політики відповідно виконавчим апаратом районної, обласної ради, районної у місті ради, а на вимогу не менш як третини депутатів - у визначений радою термін;»

Це доповнення містить припущення, що державну регуляторну політику здійснює ще й «апарат» ради, тобто невеликі служби, що забезпечують діяльність голови та депутатів місцевої ради, але це зовсім не так.

Висновок:

1.   Запропонований до розгляду, законопроект № 8309 від 30.03.2011 виправляє помилки, внесені законом №  2388-VI і заслуговує на підтримку і ухвалення.

2.     Ситуація з необхідністю внесення змін до закону, для виправлення відвертих помилок, внесених попереднім законопроектом є показовою: не дотримання законодавцем закону «Про засади державної регуляторної політики…» є шкідливим і породжує помилки.

3.     Якби при розгляді законопроекту 3277 від 08.10.2008 були враховані зауваження та пропозиції Головного науково-експертного та юридичного управлінь Верховної Ради, цих помилок вдалося б не припуститись.

4.     В тексті законопроекту 3277 від 08.10.2008 містились відверті юридичні помилки та помилки законодавчої техніки, які так і не були подолані при підготовці законопроекту до другого читання, що свідчить про серйозні проблеми з організації роботи над текстом законопроекту при його підготовці до другого та інших читань у Верховній Раді України.

5.     Для недопущення подібної ситуації у майбутньому( а аналогічні ситуації зараз є досить частими: бюджетний кодекс, податковий кодекс, закону про регулювання містобудівної діяльності…) необхідно внести зміни до Регламенту Верховної Ради України, які б гарантували усунення помилок ще до ухвалення законопроекту, як закону.

05.04.11

А. Ткачук

Ці матеріали підготовлені Інститутом громадянського суспільства за підтримки, наданої Відділом демократії і врядування Місії USAID в Україні, Молдові та Білорусі відповідно до умов ґранту №121-А-00-03-00008-00 (Програма сприяння Парламенту II: Програма розвитку законотворчої політики) в рамках реалізації проекту з розвитку законодавчої техніки.


[1] Зміни виділено жирним шрифтом.

Новини

2015-04-09
Обговорення проекту Закону України щодо розпорядження земельними ділянками.

2015-03-25
“Про землю”

2015-03-17
Законопроекти для повного проведення реформи у сфері децентралізації.

2015-03-16
З Хмельницького розпочався процес обговорення впровадження в життя Закону «Про добровільне об‘єднання територіальних громад».

2015-03-11
Методичне забезпечення формування спроможних територіальних громад.

Опитування

Ваше відношення до купівлі-продажу земель с/г призначення

  • Торгівля землею не припустима. (54.0%, 76 по голосам)
  • Купвля-продаж виключно громадянам України не більше 50 га. на особу. (28.0%, 40 по голосам)
  • Купвля-продаж фізичним та юридичним особам без обмежень. (10.0%, 14 по голосам)
  • Купвля-продаж виключно громадянам України без обмежень. (8.0%, 11 по голосам)

Загалом проголосувало: 141

Загрузка ... Загрузка ...
© 2009 Інститут громадянського суспільства
Україна, м. Київ, 01103 бул. Дружби народів, 22, кім.21
Тел: (+38044) 529-73-94