На головну Написати лист



Звіт. Про проведення аналізу проекту Закону України «Про внесення змін до де-яких законодавчих актів України (щодо процедури відкликання депутатів сільської, селищної ради та сільського, селищного, міського голови)»

Пропонуються зміни до Законів України “Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів”"Про всеукраїнський та місцевий референдум”, Кримінального та Кримінально-процесуального кодексів України, які, на думку розробника, мають регламентувати процес відкликання депутатів та голів їх виборцями шляхом проведення місцевого референдуму та забезпечити виконання відповідного рішення місцевого референдуму.

Реєстр. № 6583 від 24.06.2010 №_
Адреса для ознайомлення: http://gska2.rada.gov.ua/pls/zweb_n/webproc4_1?id=&pf3511=38103
Назва проекту НПА: проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо процедури відкликання депутатів сільської, селищної ради та сільського, селищного, міського голови)»
Суб’єкт ініціативи: Народний депутат України Яценюк А.П.
Короткий зміст (суть) проекту: Пропонуються зміни до Законів України “Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів”"Про всеукраїнський та місцевий референдум”, Кримінального та Кримінально-процесуального кодексів України, які, на думку розробника, мають регламентувати процес відкликання депутатів та голів їх виборцями шляхом проведення місцевого референдуму та забезпечити виконання відповідного рішення місцевого референдуму
Характер НПА: Проект Закону України
Відповідність НПА до чинного законодавства України: Законопроект суперечить статті 62 Конституції України, якою встановлено, що особа вважається невинуватою у вчиненні злочину без відповідного рішення суду.

Законопроект суперечить також статті 79 Закону України про місцеве самоврядування, де  передбачено автоматичне усунення сільського, селищного, міського голови з посади у разі набрання законної сили обвинувальним вироком щодо нього (без проведення місцевого референдуму).

Ризик: Негативи Позитиви
1.Законопроект передбачає обходження з особою як з винуватою у вчиненні злочину без відповідного рішення суду.

2.Законопроект передбачає створення колізії з чинним Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні»

3.Законопроект не усуває. можливостей блокування головами та депутатами ініціювання, підготовки та проведення референдуму з їх відкликання.

Це та інше див. нижче.

Не вбачаються
Висновки, пропозиції: В законопроекті пропонується доповнити Закон України  “Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів” статтею, що передбачає відкликання депутата сільської, селищної ради (далі - депутат), сільського, селищного, міського голови (далі - голова) виборцями, якщо він порушує передвиборчу програму, систематично зловживає службовим становищем в особистих корисливих цілях.

Однак об’єктивне встановлення факту порушення передвиборчої програми є проблематичним, крім того, протягом терміну повноважень депутата чи голови якісь положення передвиборчої програми можуть втратити актуальність чи навіть увійти у суперечність з поточними інтересами виборців. Що стосується зловживання службовим становищем, то, по-перше, належність депутата місцевої ради до службових осіб є спірною, адже він працює у раді на громадських засадах, а службовою особою може бути за постійним місцем своєї роботи. По-друге, щодо систематичного зловживання службовим становищем в особистих корисливих цілях законопроект викликає питання, зокрема:

  • - що вважати систематичним зловживанням?
  • - чому підставою для відкликання є зловживання лише в особистих корисливих цілях? а як щодо зловживань в корисливих для інших осіб цілях?

Крім того, пропонований законопроект не передбачає порядку встановлення (підтвердження) фактів систематичного зловживання особою (наприклад,  головою) службовим становищем в особистих корисливих цілях.

Тут слід зауважити, що зловживання службовим становищем є злочинними діяннями, відповідальність за які передбачена шістьма статтями Кримінального кодексу України (ст..191, 308, 312, 313, 357, 410). А відповідно до статті 62 Конституції України особа вважається невинуватою у вчиненні злочину … доки її вину не буде доведено в законному порядку і встановлено  обвинувальним  вироком суду. Судового ж порядку звинувачення голови чи депутата у зловживаннях службовим становищем законопроект не передбачає, що прямо суперечить зазначеній нормі Конституції України,.

В той же час пунктом 3 частини першої статті 79 чинного Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» вже передбачено дострокове припинення повноважень сільського, селищного, міського голови у разі набрання законної сили обвинувальним вироком щодо нього - без проведення місцевого референдуму.
На нашу думку, доцільним є передбачити відкликання депутата чи голови виборцями без формулювання підстав - просто, якщо достатня кількість виборців ініціюють референдум з цього питання, і більшість його учасників висловляться за відкликання. Адже виборці можуть бути незадоволені своїм обранцем з будь-яких причин (наприклад, через його аморальну поведінку чи пияцтво, що є поганим прикладом) і повинні мати право його замінити більш відповідною особою.

Але в такому разі слід усунути можливості голів  чи депутатів блокувати процес ініціювання чи проведення місцевого референдуму з цього питання. Вважаємо, що належне вирішення цих питань передбачають відповідні положення законопроекту «Про місцевий референдум», розробленого Мінюстом у 2009 році.

Вважаємо також, що положення щодо відкликання голови виборцями шляхом проведення місцевого референдуму з цього питання вже достатньою мірою передбачене чинним законодавством, зокрема частинами третьою та четвертою статті 79 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні».

В частині відкликання депутатів сільських і селищних рад, які обрані за мажоритарною системою, викликає сумнів їх відкликання саме через проведення місцевого референдуму і ось чому.

З контексту Закону «Про всеукраїнський та місцеві референдуми» (до речі, його назва в законопроекті народного депутата Яценюка вказана невірно) витікає, що місцевий референдум - це волевиявлення всього населення виборчого віку відповідної адміністративно-територіальної одиниці. Депутат же сільської або селищної ради обирається не всіма виборцями села чи селища, а виборцями конкретного виборчого округу, тому і відкликати свого депутата мали б лише виборці того самого округу. До речі, тільки так могла б бути реалізована пропонована законопроектом норма статті 41 Закону «Про всеукраїнський та місцеві референдуми», згідно з якою депутат вважається відкликаним, якщо за це проголосувало більше виборців, ніж за цього самого депутата на виборах.

 

Інша інформація щодо НПА (якщо є):  
Новини

2015-04-09
Обговорення проекту Закону України щодо розпорядження земельними ділянками.

2015-03-25
“Про землю”

2015-03-17
Законопроекти для повного проведення реформи у сфері децентралізації.

2015-03-16
З Хмельницького розпочався процес обговорення впровадження в життя Закону «Про добровільне об‘єднання територіальних громад».

2015-03-11
Методичне забезпечення формування спроможних територіальних громад.

Опитування

Ваше відношення до купівлі-продажу земель с/г призначення

  • Торгівля землею не припустима. (54.0%, 76 по голосам)
  • Купвля-продаж виключно громадянам України не більше 50 га. на особу. (28.0%, 40 по голосам)
  • Купвля-продаж фізичним та юридичним особам без обмежень. (10.0%, 14 по голосам)
  • Купвля-продаж виключно громадянам України без обмежень. (8.0%, 11 по голосам)

Загалом проголосувало: 141

Загрузка ... Загрузка ...
© 2009 Інститут громадянського суспільства
Україна, м. Київ, 01103 бул. Дружби народів, 22, кім.21
Тел: (+38044) 529-73-94