Пропонуються зміни до Законів України “Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів”"Про всеукраїнський та місцевий референдум”, Кримінального та Кримінально-процесуального кодексів України, які, на думку розробника, мають регламентувати процес відкликання депутатів та голів їх виборцями шляхом проведення місцевого референдуму та забезпечити виконання відповідного рішення місцевого референдуму.
Реєстр. № | 6583 від 24.06.2010 | №_ | |
Адреса для ознайомлення: | http://gska2.rada.gov.ua/pls/zweb_n/webproc4_1?id=&pf3511=38103 | ||
Назва проекту НПА: | проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо процедури відкликання депутатів сільської, селищної ради та сільського, селищного, міського голови)» | ||
Суб’єкт ініціативи: | Народний депутат України Яценюк А.П. | ||
Короткий зміст (суть) проекту: | Пропонуються зміни до Законів України “Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів”"Про всеукраїнський та місцевий референдум”, Кримінального та Кримінально-процесуального кодексів України, які, на думку розробника, мають регламентувати процес відкликання депутатів та голів їх виборцями шляхом проведення місцевого референдуму та забезпечити виконання відповідного рішення місцевого референдуму | ||
Характер НПА: | Проект Закону України | ||
Відповідність НПА до чинного законодавства України: | Законопроект суперечить статті 62 Конституції України, якою встановлено, що особа вважається невинуватою у вчиненні злочину без відповідного рішення суду.
Законопроект суперечить також статті 79 Закону України про місцеве самоврядування, де передбачено автоматичне усунення сільського, селищного, міського голови з посади у разі набрання законної сили обвинувальним вироком щодо нього (без проведення місцевого референдуму). |
||
Ризик: | Негативи | Позитиви | |
1.Законопроект передбачає обходження з особою як з винуватою у вчиненні злочину без відповідного рішення суду.
2.Законопроект передбачає створення колізії з чинним Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні» 3.Законопроект не усуває. можливостей блокування головами та депутатами ініціювання, підготовки та проведення референдуму з їх відкликання. Це та інше див. нижче. |
Не вбачаються | ||
Висновки, пропозиції: | В законопроекті пропонується доповнити Закон України “Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів” статтею, що передбачає відкликання депутата сільської, селищної ради (далі - депутат), сільського, селищного, міського голови (далі - голова) виборцями, якщо він порушує передвиборчу програму, систематично зловживає службовим становищем в особистих корисливих цілях.
Однак об’єктивне встановлення факту порушення передвиборчої програми є проблематичним, крім того, протягом терміну повноважень депутата чи голови якісь положення передвиборчої програми можуть втратити актуальність чи навіть увійти у суперечність з поточними інтересами виборців. Що стосується зловживання службовим становищем, то, по-перше, належність депутата місцевої ради до службових осіб є спірною, адже він працює у раді на громадських засадах, а службовою особою може бути за постійним місцем своєї роботи. По-друге, щодо систематичного зловживання службовим становищем в особистих корисливих цілях законопроект викликає питання, зокрема:
Крім того, пропонований законопроект не передбачає порядку встановлення (підтвердження) фактів систематичного зловживання особою (наприклад, головою) службовим становищем в особистих корисливих цілях. Тут слід зауважити, що зловживання службовим становищем є злочинними діяннями, відповідальність за які передбачена шістьма статтями Кримінального кодексу України (ст..191, 308, 312, 313, 357, 410). А відповідно до статті 62 Конституції України особа вважається невинуватою у вчиненні злочину … доки її вину не буде доведено в законному порядку і встановлено обвинувальним вироком суду. Судового ж порядку звинувачення голови чи депутата у зловживаннях службовим становищем законопроект не передбачає, що прямо суперечить зазначеній нормі Конституції України,. В той же час пунктом 3 частини першої статті 79 чинного Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» вже передбачено дострокове припинення повноважень сільського, селищного, міського голови у разі набрання законної сили обвинувальним вироком щодо нього - без проведення місцевого референдуму. Але в такому разі слід усунути можливості голів чи депутатів блокувати процес ініціювання чи проведення місцевого референдуму з цього питання. Вважаємо, що належне вирішення цих питань передбачають відповідні положення законопроекту «Про місцевий референдум», розробленого Мінюстом у 2009 році. Вважаємо також, що положення щодо відкликання голови виборцями шляхом проведення місцевого референдуму з цього питання вже достатньою мірою передбачене чинним законодавством, зокрема частинами третьою та четвертою статті 79 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні». В частині відкликання депутатів сільських і селищних рад, які обрані за мажоритарною системою, викликає сумнів їх відкликання саме через проведення місцевого референдуму і ось чому. З контексту Закону «Про всеукраїнський та місцеві референдуми» (до речі, його назва в законопроекті народного депутата Яценюка вказана невірно) витікає, що місцевий референдум - це волевиявлення всього населення виборчого віку відповідної адміністративно-територіальної одиниці. Депутат же сільської або селищної ради обирається не всіма виборцями села чи селища, а виборцями конкретного виборчого округу, тому і відкликати свого депутата мали б лише виборці того самого округу. До речі, тільки так могла б бути реалізована пропонована законопроектом норма статті 41 Закону «Про всеукраїнський та місцеві референдуми», згідно з якою депутат вважається відкликаним, якщо за це проголосувало більше виборців, ніж за цього самого депутата на виборах.
|
||
Інша інформація щодо НПА (якщо є): |