На головну Написати лист



Проект Закону про внесення змін до Конституції України (щодо строків повноважень Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів)

На офіційному сайті Верховної Ради України розміщено проект Закону України „Про внесення змін до Конституції України (щодо строків повноважень Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів) за № 4177 від 03.03.2010, внесений народними депутатами України Кириленком І.Г., Подгорним С.П., Трайдуком М.Ф. та іншими депутатами.

Дійсно, 8 грудня 2004 року автори законопроекту № 4180 заклали потужну бомбу під місцеве самоврядування, збільшуючи термін повноважень депутатів місцевих рад до 5 років через внесення змін до частини 1 статті 141. Поруч з цим, автори проекту залишили частину 2 цієї статті без змін, а саме цією частиною визначається термін повноважень сільських, селищних, міських голів, який залишився 4-рирічним! Якщо до виборів місцевих рад, зміни до частини 2 не будуть внесені, то ми матимемо парадоксальну ситуацію: наприклад у Києві буде обрано міськраду на 5 років, а міського голову на 4 роки! Яким чином діятиме місцеве самоврядування в столиці та в усіх інших містах і селах протягом п’ятого року каденції залишається загадкою.

У пояснювальній записці до законопроекту № 4177 зазначається, що метою акту є уніфікація строків повноважень представницького органу Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів, що забезпечить безперервність здійснення процесу самоврядності та зменшить видатки державного бюджету на проведення виборів. Зокрема, законопроектом пропонується внести зміни до частини першої статті 136 та частин першої і другої статті 141 Конституції України щодо встановлення п’ятирічного строку повноважень депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів, обраних на чергових виборах.

 

Зміст положення чинної

Конституції України

Зміст положення законопроекту № 4177

Стаття 141. До складу сільської, селищної, міської, районної, обласної ради входять депутати, які обираються жителями села, селища, міста, району, області на основі загального, рівного, прямого виборчого права шляхом таємного голосування строком на п’ять років.  Стаття 141. До складу сільської, селищної, міської, районної, обласної ради входять депутати, які обираються жителями села, селища, міста, району, області на основі загального, рівного, прямого виборчого права шляхом таємного голосування. Строк повноважень сільської, селищної, міської, районної, обласної ради, депутати якої обрані на чергових виборах, становить п’ять років.
Територіальні громади на основі загального, рівного, прямого виборчого права шляхом таємного голосування обирають строком на чотири роки відповідно сільського, селищного та міського голову, який очолює виконавчий орган ради та головує на її засіданнях. Територіальні громади на основі загального, рівного, прямого виборчого права шляхом таємного голосування обирають відповідно сільського, селищного, міського голову, який очолює виконавчий орган ради та головує на її засіданнях. Строк повноважень сільського, селищного, міського голови, обраного на чергових виборах, становить п’ять років.

На перший погляд, здається досить правильним вирівняти терміни повноважень депутатів місцевих рад та їх голів, прописавши їх в Конституції України. Однак, сама уніфікація строків повноважень місцевих рад та сільських, селищних, міських голів існуючої проблеми не вирішує (див. наведену нижче порівняльну таблицю). Пояснюється це тією обставиною, що відсутність визначеної в Основному Законі дати проведення виборів на місцевому рівні та їх періодичності призводитиме і надалі до маніпулювання та залежатиме від політичної волі парламентської коаліції. Навіть за умови ухвалення парламентом законопроекту № 4177, залишиться невирішеним питання дати проведення наступних чергових виборів до місцевих рад та їх голів. Не сприяють вирішенню цієї проблеми й прикінцеві та перехідні положення аналізованого законопроекту, які визначають дату чергових виборів та термін повноважень раніше обраних рад та їх голів як на чергових виборах 26 березня 2006 року, а також на позачергових, перших, повторних та проміжних виборах. Ці положення лише унеможливлюють від втягнення країни в можливі перманентні вибори, а не вирішують питання дати проведення в майбутньому кожних чергових виборів. Зважаючи на те, що авторами законопроекту пропонується лише уніфікувати терміни повноважень місцевих рад та їх голів, перед кожними черговими виборами поставатиме питання дати проведення таких виборів. Це призведе до того, що кожен раз перед черговими виборами доведеться парламенту ухвалювати закон, який визначатиме дату проведення чергових виборів та коли закінчуються повноваження обраних місцевих рад та їх голів. У зв’язку з цим, важко погодитися із твердженням розробників законопроекту про те, що зміни на законодавчому рівні сприятимуть удосконаленню інституту місцевого самоврядування та виборчого процесу в цілому.

Ми пропонуємо редакцію статті 141 Конституції України, адаптовану до європейської практики, коли мова йде не про термін повноважень, а про періодичність виборів.

 

Зміст положення чинної

Конституції України

Зміст положення законопроекту, пропонованого Інститутом громадянського суспільства

 Стаття 141. До складу сільської, селищної, міської, районної, обласної ради входять депутати, які обираються жителями села, селища, міста, району, області на основі загального, рівного, прямого виборчого права шляхом  таємного голосування строком на п’ять  років.

 

     Територіальні громади на основі загального, рівного,  прямого виборчого права шляхом таємного голосування  обирають строком на чотири роки відповідно сільського, селищного та міського голову, який очолює виконавчий орган ради та головує на її засіданнях.

 

 

 

 

 

 

     Статус голів, депутатів і виконавчих органів ради та їхні повноваження, порядок утворення, реорганізації,   ліквідації визначаються законом.

 

 

     Голова районної та голова обласної ради обираються відповідною радою і очолюють виконавчий апарат ради.

Статтю 141 викласти у такій редакції:     Стаття 141. До складу сільської, селищної, міської, районної у місті, районної, обласної ради входять депутати,  які обираються жителями, що мають право голосу, відповідно сільської, селищної, міської громади; району;  області на основі загального, рівного, прямого виборчого  права шляхом  таємного голосування.

Сільський, селищний, міський голова, який обирається на основі загального, рівного, прямого виборчого права шляхом таємного голосування очолює виконавчий орган відповідної ради, головує на її засіданнях.

Чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів проводяться в першу неділю квітня один раз на п’ять років.

Сільські, селищні, міські голови, місцеві ради обрані на позачергових виборах, здійснюють свої повноваження до чергових виборів.

Статус сільських, селищних, міських голів, депутатів та їхні повноваження, порядок утворення, реорганізації та ліквідації виконавчих органів місцевих рад, їхні повноваження визначаються законом.

 

          Голова районної та голова обласної ради обираються відповідною радою і очолюють виконавчий орган ради.

 Вважаємо, що за такого підходу, стабілізується ситуація щодо перманентних виборів. У разі запровадження наших пропозицій, Україна наблизиться до загальноприйнятної практики багатьох демократичних країн, коли місцеві вибори є свого роду, попередньою пробою політичних сил перед виборами до вищого представницького органу держави.

 Врублевський Олександр, юрист-аналітик проекту.

Новини

2015-04-09
Обговорення проекту Закону України щодо розпорядження земельними ділянками.

2015-03-25
“Про землю”

2015-03-17
Законопроекти для повного проведення реформи у сфері децентралізації.

2015-03-16
З Хмельницького розпочався процес обговорення впровадження в життя Закону «Про добровільне об‘єднання територіальних громад».

2015-03-11
Методичне забезпечення формування спроможних територіальних громад.

Опитування

Ваше відношення до купівлі-продажу земель с/г призначення

  • Торгівля землею не припустима. (54.0%, 76 по голосам)
  • Купвля-продаж виключно громадянам України не більше 50 га. на особу. (28.0%, 40 по голосам)
  • Купвля-продаж фізичним та юридичним особам без обмежень. (10.0%, 14 по голосам)
  • Купвля-продаж виключно громадянам України без обмежень. (8.0%, 11 по голосам)

Загалом проголосувало: 141

Загрузка ... Загрузка ...
© 2009 Інститут громадянського суспільства
Україна, м. Київ, 01103 бул. Дружби народів, 22, кім.21
Тел: (+38044) 529-73-94